Fin fot tur

Da var jeg hjemme etter en fin fottur:))Det blei varmt,veldig varmt å gå med regjakka knytt rundt livet 25+ så rene badstua under klærne i dag:))Turen begynte nede på kaia på Leira

Gruppa som skulle gå kom med båt fra Sæbø,her går den videre til Bjørke med dei som ikke ønsket å gå over åsen

Så bærer det oppover,vi skall opp gjennom denne dalen

Denne flotte damen med staver er over 80 år,hjerteopperert og utrulig sprek til å gå

og her er resten av gjengen,vi er no klare for oppstigningen,den går gjennom en granskog og er ganske bratt rett opp:))her får en virkelig opp pulsen

inne i skogen kom vi over noen spesielle sopper,trur ikke denne er så lur å plukke

denne derimot trur jeg er en brunskrubb,uansett jeg lar den stå

Vel oppe på toppen,her ser vi ned mot Bjørke og snur vi oss andre veien ser vi ut mot Viddal

Veien ned mot Bjørke er en traktorvei og grei å gå



Vel nede besøker vi bakketun,det er den eldste garden som er å finne på Sunnmøre,som i tillegg har inntakt alle husene fra opprinnelsen inntakt







Vi tar en liten titt innfor døra

litt fra svundne tider:))dukkevogn,kaffekvern+mye annet som jeg ikke tok bilder av



eigeren av bakketun er ei søt ung dame som i tillegg er kunstner,hun maler malerier og som dere ser fikk vi servert eplekake med krem og ferske jordbær

Disse stolane likte eg,kan ikke skjønne annet enn att verten har malt dem selv:))der var 5 stk

dette flotte langbodet rommet mange gjester ved måltida:)

Turen går videre,vi besøker no postmuseet og salg av handverk

liker disse gamle vognene eg:)

Mange flotte produkter for salg

Så går vi over til museumsdelen

utstilling av postlokale den gang da:))

bygdene hadde egne telefonsentraler,her ser vi en knippe av telefoner opp gjennom tidene

Ikke akkurat som dei små dubetittane vi går rundt med i lommen i dag nei.

Jeg var ikke innom kirka,jeg fungerte som guide i dag da gruppa delte seg i 2 og jeg ble dermed sendt til den gamle landhandleren

Dette huset med torvtak er den gamle butikken i bygda,den var faktisk i drift da jeg vart forlovet





Dette var litt av det som var å se i den gamle butikken,der er mye mer men jeg rakk ikke å ta bilder av alt:))

Dette er noen av dei gamle atrakjonane i bygda vår men vi har fått ei ny også:)

Ei svær jettegryte

Denne kom fram i dagen da tunnelen skulle lages.Egentlig skulle tunnelinslaget på Bjørke gå rett gjennom her,men jettegryta skulle vernast så tunnelinnslaget blei flytta.

Da var det på tide å ta farvel med besøket vårt

Dette var en fin gjeng og været var helt topp med sine 25+ grader:))og regn  det har vi ikke sett noe til

 

15 kommentarer

Siste innlegg