villnyper

har dere noen gang høstet villnyper?

Det burde dere gjøre for det er virkelig godt:))da jeg gikk ut i førmiddag hadde jeg med en liten pose,no hadde mesteparten av nypene fått frostskade:))men litt fant jeg på vei oppover bygda.

I gode år kan det være lurt å plukke masse:))så har dere utover vinteren og for dere som orker grave ut frøa er det deilig sylte med litt aprikos nedi:))

Normalt kløyver jeg nypene ,legger dem i brødpanna og tørker dem på lav varme i bakerovnen 50-60 grader til dei er helt stive,frøa lar jeg følge med.

Når nypene er tørre og kalde oppbevarer jeg den på glass med lokk,da har jeg gode supper,te eller pure utover vinteren.

I dag kokte jeg nypene ferske

kløvde dem først:))lot dem koke en 15-20 min stampa dem litt før jeg helte det over i en sil

da sitter jeg igjen med en fin nypekraft

no koker jeg det opp igjen,tilsetter sukker og litt rosiner(kan sløyfes),når rosinene er myke rister jeg ut litt potetmelsjamning og rører i:))

hvor mye jamning dere tilsetter bestemmer om det skal bli suppe eller pure eller rett og slett nypegrøt:))som er deilig med melk på.

Bon appetitt

19 kommentarer

Siste innlegg