Sykkeltur

god morgen.

I dag blir det sykkeltur igjen,jeg skal til legen og bruker selvsagt sykkel som fremkomstmiddel:))

Våknet til 9+ skyet men oppholdsvær,men jeg skal sykle tunnelen så sånn sett spiller det ingen rolle.

På god morgen norge dampet dei pinnekjøtt i dag,det sies att det spøker for det norske folk,muligens kan det bli for lite pinnekjøtt til jul.Grunnen er lav vekt på lamba i år så bøndene holder dem igjen for å feite dei opp litt ekstra,men skal det bli pinnekjøtt av lamba må slakteriene ha kjøttet no.

Ja ja,jeg har sikret meg pinnekjøtt og om lambet er 17 eller 18 kg så spiller det ingen rolle for meg.

Mange sverger til ribbe,jeg har aldrig laget det selv,har fått det servert på julebord og kafe men har aldrig fått en ribbe som har vært god.Det har vært smakløst steinhardt og tynt som bacon eller gummiaktigt som sprettballer.

No frister jeg å prøve denne retten selv,siden så mange elsker ribbe så må det gå ann å lage en som er god,noen av dere som har ett godt råd?

Siden dagen blir oppstykket med legebesøk så tar jeg meg ikke til med noen store oppgaver her hjemme,har noe tøy i tørketrommelen og noe i vaskemaskina,ellers strikker jeg litt og slapper av,ikke lenge før jeg skal ut no,sykler litt tidlig og tar med fotoapparatet:))

Ønsker alle en fin dag

8 kommentarer
    1. Ribbe har jeg vokst opp med og det har vi fortsatt til jul. Nå er jeg jo gift med en pinnekjøttspisende siddis da, så vi har begge deler, alle skal jo kose seg på julekvelden :))
      Jeg krydrer ribba med salt og pepper et par dager i forveien, men bare salt på svoren som forøvrig rutes opp. Begynner med å dampe ribba med svoren ned i litt vann i langpanna med folie over, etterpå legger jeg ribba med svoren opp på rista over langpanna og bygger opp litt under så svoren kommer i lik høyde, ellers vil litt av svoren boble opp og resten ikke. Og det er lov å jukse litt på slutten med å sette på grillen, men vær forsiktig for med en gang du snur ryggen til så blir det kullsvart 😀

    2. Heime me ne mamma he me alltid hatt både pinnekjøtt og ribbe til middag på juleafta. Og alltid he det smakt fortreffelig, jaffal so ej kan huske. Men, men he aldri hatt ( trur ej) ribba med brun saus, rødkål, etc. Me he dampa ho lit med salt og peppar og svoren ned og litt vatn i langpanna .. og so hatt ho i steikeovnen på samme måten som pinnekjøtet.Og tilbehøret, ja det he vore det same; rabbestappe ( kålrabistappe ), poteter og heimelaga surkål.
      Ej skal heim te jul og ej glede mej te julemiddagen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg