Martagonlilje

denne liljen er en gammel sort som ofte finnes i gamle hager,jeg har lånt bilde fra goggle.

Vi har en gammel hage men det er den yngste sønnen som skal ha den etterhvert og i ettermiddag ville jeg gå en tur opp og se hva sønnen gjorde på.

Der såg jeg en nydelig liten fin rosett i gresset,siden sønnen ikke vil ha blomster så kunne jeg spa opp alt jeg ville:))så jeg gikk på jakt og resultatet vart ikke så verst

en bøtte full av martagonliljer:))og nå har jeg plantet dem i min hage

nå er det bare å glede seg til dei blomstrer.

Martagonliljen er en løkplante og den trenger 3-4 år på å komme i blomst.Den starter 1 år med en rosett,andre året en ny rosett oppå den første og slik vokser den i høgda fram til den 4 året kommer med blomster,jeg har sett den i kvit og lilla så jeg er spendt på hvilke farger mine får siden jeg ikke har sett dem i blomster i den hagen før.

Selvsagt får jeg lide litt for disse skjønnhetane for nå greier jeg ikke å bøye ryggen:(håper det går over til i morgen.

8 kommentarer

Siste innlegg