Hyllebærtre

Jeg elsker trær,store parker med vakre majestetiske trær er et syn:)men for att trærne skal bli virkelig flotte må dei få vokse fritt og ikke stå inneklemt ,så også med hylletre.

Vi kjøpte en gammel gård for å ha jordene som tilegsjord da vi drev med melkekyr,i hagen der var det 4 hylletrær,1 står slik att det kan vokse fritt,3 er plantet helt bak mål:)

Jeg har i flere år ønsket et slikt tre i min egen hage,jeg høster bæra og koker saft tilsatt kanelstang og nellikspiker,servert varmt er dette mye bedre enn julegløggen.

Den yngste sønnen skal overta det gamle huset og han ønsker å ta bort dei 3 hylla som er plantet helt bak mål:)

3  hyllebærtre  plantet tett inntil husveggen,disse ble klippet helt ned i fjor og innen sommeren var over var dei grønne og frodige igjen.Nå ønsker sønnen å få en gravemaskin til å fjærne dem,og jeg hadde da et ønske om å få den ene ned til meg:)

men akk se på denne stammen

ikke nok med att den ikke er særlig vakker,den er i tillegg svær.Måtte hatt gravemaskinen ned til meg også for å grave hull til den svære roten.

Men så var jeg så heldige å komme bort i en liten nett forvillet stikkling:)akkurat passe stor til å flytte med handemakt

her er den vesle stiklingen plantet hos meg:)og er jeg heldige får jeg om noen år et flott tre slik som det 4 i sønnens hage

om sommeren er den full av vakre kvite blomsterklaser og om høsten klaser med svarte bær:)når mitt vokser til samt syrintrea vi har plantet blir aleen min lun og koselig

mitt forran her er hylletreet plantet:)rips på nedsiden og syrin og solbær på oppsiden:)en lun og fin krok i hagen om noen år

9 kommentarer

Siste innlegg