Muscat Oman

Siden jeg ikke er i form til noe annet kommer det et nytt reisebrev :))Det er dag 3 og vi annkommer Muscat i Oman og her blir vi i 2 dager

denne dagen besøkte vi kun et marked,den var innenhus og full av labyrinter,tok ikke så mange bilder denne første dagen heller ,for igjen her var det fullt av kvinner i heldekkende svarte burka og det var strengt forbudt å ta bilder av dem

fisk til middag?ja dere ser vel fangsten?fisken var ikke større en våre fiskekroker men jammen skulle han beholde den,skal tru hvor mange det trengtes til middag 🙂

her ser dere selvsagt verdens største privateigde :)yath og det var selvsagt sheiken som eigde den

her vises den fra en litt annen vinkel

ja hva slags borger som var i fjellsidene hvet jeg ikke,men så ustabilt som fjella virket med bare løs stein så er det jo imponerande att det er mulig å bygge noe på fjellet

på vei inn i markedet,og her har vist ei av dei svartkledde damene sneket seg inn på bilde

det var et yrande liv inne i labyrinten av butikker og trykkande varmt,skulle ønske jeg kunne delt varmen med dere :))men det går nok ikke

Det ble ikke mye handel på meg,da trenger jeg nok mer tid :))for her var det masse,men det er jo mest ting vi ikke bruker og da er jeg redd det ville bli nedstøvet husafyll.Alle plassene vi var kunne vi handle med dollar,og dirham ,men en plass var det noe helt annet som jeg ikke husker navnet på.En ting vi måtte huske på var å få tilbake vekslepenger i det samme som vi handlet med slik att totalsummen ble riktig

Stopper mann opp her inne og spør hva en vare koster har mann automatisk startet en handel og da må mann kjøpe varen ,så her var det viktig å vite hva en gjorde.Selv kjøpte jeg 2 skjerf og mannen en tskjorte :))

glasskuppel i taket,araberane kan virkelig å dekorere :))

det var velsignet godt å komme ut av labyrinten med dufter og røkelser og mennesker :))så her kjøpte vi oss kald drikke medan vi ventet på resten av gruppen.

Det jeg trodde var brus til meg var som vår farris,iskalde og god i varmen,dei andre kjøpte lokal alkeholfri øl med jordbærsmak,men tror nok dei syntes det ble i søteste laget.I Muscat er det strengt forbudt å nyte alkehol,så her får man bare kjøpt alkeholfrie varianter.

Men et fantastisk folkeslag som gjør hva dei kan for å behage turistane,så her ilte dei til og flyttet bordet vårt inn i skyggen,og flyttet på parasollen så vi slapp å få sola i ansiktet

ikke mange blomster i byen her men jeg fant da en :))

når en ser dette landskapet er det jo utrolig att dei har fått til noe som helst av vekster synes no jeg da

tilbake på båten får vi stelt oss litt før vi går til lunch.Lunchen er buffet og her pynter vi oss ikke,så det er på med badetøy og kortebukse ,for etter maten er det tid for å slikke sol og svale seg ned i bassenget

medan vi spiser blir vi obsevange på att noe skjedde ved havnen,her er dei ikke redde for å arbeide i heten,en hel haug med mannfolk stod og kastet for hånd plankebiter  og mask opp i en lastebil medan to stod på toppen og la alt til rette så det ble plass til alt,det tok ikke mange minuttene før kaia var ryddet og kostet,ikke litt sagmask var å se

det ble noen timer ved bassenget før vi kledde oss til middag.

middag ja,litt av hvert å velge i men denne kvelden valgte jeg en skalldyrsalat til forrett

og hovedretten bestod av panert kalkunfillet grønnsaker og dei avlange bitane på fatt var panert potetmos :)deserten glemte jeg å ta bilde av,men den var iallefall veldig god 🙂

dag 2 i Muscat,starter med en rolig frokost ute på dekk,vi skulle slappe av frem til  klokken var 12,da var det nye eventyr på land :))men godt å nyte en rolig frokost uten stress.Også i dag ble vi obs på noe merkelig nede ved havnen,hadde ikke med kamera men nyskjerrigheten tok overhånd så jeg tok heisen ned til rommet vårt og hentet det :))ja vi bodde i 4 etasje og buffeten var i 11 etasje

ja hva er nå dette ?godt vi har zoom

det er rett og slett geiter,jeg har aldrig før sett så mange geiter stuet så tett sammen og i den varmen,på land stod en hel rekke med biler som skulle frakte geitene videre

skal tru kor dei finner mat til disse dyrene i det tørre karrige landskapet

vi har så kommet oss på tur igjen,vi leigde 3 lokalbusser for en dag og kjørte rundt Muscat,sjåførane var tålmodige og ventet akkurat så lenge som vi bad dem vente

snikfotograferte gjennom en bevoktet gjerde,husker ikke hva det var for et bygg men jeg tror det var ssom vår regjeringsbygg,eller rettere sagt slott for her patruljerte uniformerte vakter

Muscat styres ikke av den samme sheiken som dei andre emirentene,han som regjerer her har gitt landet sitt et lite hodebry for makta går i arv og det er bare gutter som arver tronen,men denne regenten er tilfeldigvis homo og får av den grunn ingen arving etter seg så dei hvet ikke helt hva dei skal gjøre  den dagen en ny må tres inn i rollen

pallaset hans er på toppen av denne klippen og er under restaurering.

Det var varmt og sjøen såg deilig ut der vi stod,en i gruppa sa att vi kanskje kunne bade her :)vel sier reiselederen vår,om vi hadde kledd av oss hadde vi blitt skutt og araberane var i sin fulle rett til å gjøre det,så om vi følte oss fri der ble vi grundig passet på

her ser vi litt av pallaset bedre oppe på klippen

vi nermer oss en frodig oase

dette er nemlig og selvsagt verdens største privateigde hus

vel folkens,noen som synes dei har for stort hus eller for mye hage?jeg fikk iallefall ikke med meg hele eiendommen til denne huseigeren så svær var den

vi beveger oss så videre til operaen som selvfølgelig er verdens største

det var så svært att det var umuligt å få hele bygget på bilde,og som dere ser er hele uteplassen belagt med blank marmor

fantastisk inngangsparti

dette er ankomsthallen,desverre var vi ikke der til rett klokkeslett så vi fikk ikke komme lenger inn og se,det stod to manlige vakter og passet døra,der var ei kvinlig vakt også men vi hadde ikke lov å ta bilde av henne

vakker utsmykning over dørene

utrolig flott tak og lampe

flere kupler i taket

håndusj på hver dame toalett ved operaen

tror dette må være verdens største dørhåndtak på toalett også,min hånd ble veldig liten da jeg skulle åpne døra iallefall

her ser vi båthavna i bakgrunnen og nå er vi på vei til den offentlige badestranden

det står noe på det røde skiltet ,men siden vi ikke kunne arabisk så kastet vi klærne :))

selvsagt viste lederen vår det :))for her er det ikke lov for damer å kle av seg,etter arabiske regler skulle vi bade fullt påkledde.

Det satt en muslimsk familie der hvor mor og to døtre hadde full tilldekket svarte kjole og hette på,mannen og guttene derimot kunne hive alt og gå i kortebukser og bade,kunne virkelig ikke vært muslim jeg nei.

Det var uansett lite folk på strendene,lokalbefolkningen holder seg inne på dagtid siden det er for varmt til å gå ute,men når sola går ned kommer dei frem,koser seg på stranden og koker gjerne dagens varme måltid der også.

alle skilt i Arabia står på både arabisk og engelsk

fargerik rundkjøring

hva dette er hvet jeg ikke,men om kvelden kom det forskjellige farger ut glassene og sendte ut en lang grønn stråle

Vi er nå tilbake på båten,har dusjet og finner oss en plass i solariet for en lettere lunch før kveldens middag

bilder fra solariet

det gode liv :))og når maten er spist er det bare å sette fatet ved siden av solsengen lukke øynene og nyte sola,det tar et par sekunder så har en servitør stillt og rolig tatt fatet med seg til kjøkkenet :))

Dette ble et langt innlegg :)) men men mest bilder :))

1. Bare ett lite tips, “hånddusjen” på dametoalettet har ikke helt den samme funksjonen som vi er vant til. Denne har antakelig ett noe mer spesifikt bruksområde.

2. Nei dette såg veldig varmt og goldt ut og alle disse tullete reglene som bare gjelder for damer, nei ikke for meg dette her ! Den hånddusjen er vel for å vaske nedentil tenker jeg, ikke så dumt i denne varmen kanskje :))
      Nydelige blomster der det var blomster forøvrig, og du var jo sjølsagt den flotteste av alle :)))

3. Huset på landet: uffa nei da må du ikke reise dit hi hi,tror no ikke du hadde kastet klærne utenfor pallast jeg da så det hadde nok gått bra :))
      En serie av sex in the city ble spilt inn i Dubai,ei av damene i serien skal ha flørtet for mye under oppholdet og ble utvist av landet

4. For noen fantastiske flotte bilder og flott skrevet Connie,,føler nesten som jeg er på reisefot nå..:) Men for noen tullete skikker muslimene har når det angår kvinner,,og det skal det visst ikke stå noe om i koranen heller om hvordan de skal gå kledd. Er noe tull som er blitt til i ettertiden,,,,er så glad for og være Norsk og kan gå med klær som jeg vil,,drikke en øl eller to uten og være redd for og bli skutt. Og dusjen på toalettet er vel for at muslimene tørker seg i baken med den ene hånden…så håper du ikke har tatt for mange i hånden under ferien..hihi:))

5. Hobbystua: i disse bygningene fikk vi no ikke være borti hverandre og særlig ikke i moskeen så det ble ingen håndhilsing nei.Ja det var strenge regler der,nå bygger dei ut i stort monn for enda mer turisme,da synes eg dei bør lempe litt på reglane også ,iallefall på hotella hvor en er gjest.
      Men når det er sagt hadde jeg gjerne reist tilbake flere ganger for det var helt fantastisk å være der

6. hobbyting: takk:)Ja det var overveldende flott der nede,og herligheten blir bygget opp av alle oljepengane deira.Synes no vår regjering kunne brukt litt mer av våre oljepenger også på landet vår,her er det for mye forfall.
      Forma er litt bedre men no har eg fått sår i ganen så hele munnen brenner og svir:(ikke har eg brent meg på noe heller så jeg hvet ikke hva det er

7. Hei! Tenkte jeg bare ville spørre om hvordan du opplevde det å være hvit kvinne der?
      Måtte du dekke deg til heletiden? (Skuldre og knær)
      Ser på tur til oman i vinter, men er litt bekyrmet over hvordan de er mot det «norske feriekulturen» med bikini å «lettkledde damer».
      Var det stor forskjell fra ferie på grand canaria liskom? Har vært på ferie selv i thailand bla, og der må du bare dekke deg til om du skal inn i tempelet.

8. Eirin: måtte bare dekke oss til i muskeen,men ville nok ikke gått for utfordrande kledd om eg reiste uten reiseleder da :=) vi bada på en strand og brukte da bikini,det var ikke lov men vi spilte dumme turister hi hi ,jeg forstod det sånn att en gjerne kunne bruke bikini på hotellas uteområde men ikke på offentlige badestrender.Når det gjelder det å være kvit kvinne der så opplevde ikke jeg noe uvanlig,gikk i sommerkjole og var som turister flest