Abu Dhabi

Reisen fortsetter og vi har nå kommet til Abu Dhabi etter en hel dag til sjøs,og nå får dere vite hva jeg kjøpte meg på HM :))

vi kjørte gjennom et enormt ørkenlandskap

men det er allerede planlagt utbygging av disse viddene,det er laget i miniatyrer som jeg vil vise dere om litt:)men først noe helt spesielt

det åpenbarer seg et svært området med gjerde i gull

et praktbygg kommer til syne

Det er snakk om verdens nest største moske som ikke muslimer har adgang til,og nå skal dere få bli med meg inn :))

men først er det på med antrekket,ja for det måtte jeg kjøpe på HM,skjorte med lange ermer og skjerf,ingen kvinner får entre moskeen hvis håret synes,anklene og håndleddene

men mennene kunne komme i det dei ville fikk vi beskjed om,ha ha trodde dei :))en liten klype menn i vår gruppe hadde for korte bukser,det var ikke lov å vise frem knærne,hi hi hva skjer da?

joda dei blir tatt med inn på et rom og behørig påkledde :))

Så da skulle vi kunne bevege oss fritt i moskeen :))

dvs først må vi ta av oss skotøy og sette dem fint i hyllene på utsiden

alt dere ser er marmor og ekte edelstener,det er 3 slike tak kruner som hver veger noen tonn og inneholder bare edelstener,desverre husker jeg ikke hvilke

for dere som kan arabisk :))så skjønner dere nok hva som står på denne klokken på veggen,også denne er laget i edelstener,jeg tror det hadde noe med bønnetider å gjøre

teppet på gulvet er som dere skjønner verdens største sammenhengende teppe ,det var litt over 1000 damer som satt og vevde det over 2 år,men hvor mange knuter det inneholdt husker jeg ikke

ser dere en stripe på teppet?det er en liten forhøyning der muslimane skal stå på disse forhøyningane når det er bønnetider og bøye seg mot mekka i bønn


det store rommet i midten her er der mennene bøyer seg i bønn,kvinnene har to mindre rom litt lenger ut i sidene,en kvinne kan ikke bøye seg forran en mann for da kan han bli forstyrret i bønnen med andre lyster :))ja ja karer sånn er det selv om kvinnene er heldekket med klede,det er også grunnen til att vi måtte dekke til håndledd og ankler for mennene kan vist bli tent om det ser slikt i en moske :))

alle rosene på vegger og gulv er laget i marmor og det skal være en kopi av alle dei blomstrane som er å finne i området ute

O du det var godt å komme ut og kaste klærne :))stakkars dei damene som må gå i slike klær hele livet

arabisk kommelokk på hellig grunn 🙂

da var min tid som muslim over og bussen kjører videre

vi kjører forbi verdens skjeveste tårn,å jo den er ikke i Parid for i Abu Dhabi er den 5% skjevere 🙂

og selvsagt på sheiken ha verdens rundeste bygg også

en liten stopp for å strekke på beina,reiselederen er i midten her :))og hun bor i Bergen

her bygges det hytte eller sommerpallas til sheiken,Sheiken og hans familie har foresten hver sine pallaser gjennom en lang gate,vi kjørte gjennom men hadde overhode ikke lov til å ta bilde,det var overvåket og politibeskyttet,om en av oss hadde tatt 1 bilde hadde hele gruppen blitt satt i fengsel,sommerpallaset som er under oppføring zoomet jeg forøvrig inn tvers over fjorden :))men tro det eller ei det er bare halve bygget dere ser mer fikk jeg ikke på bilde

vi besøkte et kunstmuseum,vi løste ikke inn en bilett til hele utstillingen men vi fikk med oss nok alikavel,hva er spesielt med denne bilen da?jo den er helstøpt i aliminium

hva med å lage en hytte av gamle stoler

og inni er det god plass om du har en gammel sofa

bilde av sheiken hang alle plasser,han er foresten far til 16 gutter,vært gift 3 ganger men hvor mange døtre han har er det ingen som hvet for her er det bare guttene som teller

så var det miniartyr byen som skal bygges ut på den restrerende ørkensletta

om 10 år er dette ferdigutbygget for i Arabia går det fort,har aldrig før sett en slik byggevirksomhet som det var der,så folkens vi tar vel en ny tur da ikke sant :))

en enslig plante på utsiden av kunstmuseet,men vakker var den.

dagen går mot hell og det er på tide å gå ombord igjen

på kaia stod en mann med en vakker fugl,en haukefugl kanskje,reiseverten vår fra regionavisa fikk holde den :))

når et cruise skip går fra land virvler den opp masse sand fra bunnen ,og denne kvelden oppdaget jeg en skate som svømte opp langs båten før den svømte utover og bort fra båten

vi seiler fra Abu Dhabi,nyter solnedgangen

koser oss gjennom kvelden og i morgen skal dere få bli med på den siste dagen vår i det eventyrlige landet :))

 

10 kommentarer
    1. Å som eg koser meg og leser det du skriver. Du var så vakker i full mundur vennen. Men eg mått virkelig le da eg såg din kjære. Han kledda da kjortel hihi. Dei ahr det ahrdt desse mannfolka der nede, som er så…..heile tida att damene må kle seg heilt inn. Ja,ja bra du fikk av deg munnduren. Gleder emg til siste rest i morra.

    2. Greta: he he takk kjære du :))det var hett under sløret ja så jeg kunne nok ikke vært muslim :))og gjett om vi koste oss når mennene våre måtte iføre seg kjortel hi hi,jeg syntes dei ble flotte jeg .Men att en mann blir tent av å se en håndledd eller ankel ja det er meg uforståelig :))

    3. Mye flott å sjå på her også :)) Da vi var på Kreta og skulle besøke et gresk ortodoks kloster måtte damene plukke lange skjørt og sjal fra ei kasse ved inngangen om de ikke var kledd dydige nok hihi så ikke bare i de muslimske landene altså ! men du var nå skikkelig dydig kledde hehe og kjortel på mannen var jo heller ikke så verst 🙂

    4. Så utrolig flotte bilder! Gøy å få bli med på tur, sånn en flott moske, da. Helt fantastisk. Jeg hadde også kledd meg godt for å få lov å komme inn og titte.
      Huff, ble litt lei meg på vegne av alle døtre der nede, som ikke teller med. Godt vi ikke har det sånn her.
      Fin skate du fikk se. Og falken! Og det skjeveste tårnet av alle, hehe! Utrolig fin tur du har hatt! 🙂

    5. Fin tur du har vært på, skjønner jeg. Men dette religiøse tullballet med påkledning har jeg ingen sans for. Imidlertid skal en være anstendig kledd når man går inn i et gudshus, men det får være måte på. He en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg