Turens siste dag er i Dubai

God morgen kjære venner,ja nå har vi kommet til den siste dagen på cruiset og den er i Dubai.

Siden vi skal ha lugarene våre til kl 22.00 om kvelden får vi en lang og god frokost før vi drar ut på nye eventyr.

rundkjøringane i Dubai er fargerike og flotte som dere ser,av dei 7 arabiske emirentene er det Dubai som er den frodigaste med verdens største blomsterbeplanting.

Dubai har gull utrolig masse gull ,tror her må være verdens største samling av gullbutikker.Første dag var vi på gullmarkedet,der gikk vi forbi butikk på butikk med gull

Men reiselederen vår sa att vi ikke skulle begynne en pruterunde med disse selgerane,vi skulle nemlig til en gullmarked siste dag hvor gullprisane var ferdig nedprutet og garantert ekte varer.

No var vi på vei

EMAAR hele dette bygget var bare gullsmedbutikker i og her skulle vi handle :)) desverre var det forbudt å fotografere inne i butikken men jeg lover ,det var fantastisk :))

Jeg hadde bestemt meg for att noe Arabisk gull skulle bli mitt :))

Sist vi var på cruise ble jeg jo frastjålet et gullsmykke til 16000 kr :(og siden den låg i innsjekket bagasje fikk jeg ikke erstatning.Men dei syntes synd på meg og gav meg 3000 alikavel,disse pengane hadde jeg ikke brukt og tok dem med til EMAAR .

Jeg brøt alle regler og startet en liten pruterunde :)) en butikk gikk jeg fra og kom inn i neste,klokka tikket og vi skulle snart møtes ved utgangen,gullsmeden startet på nærmere 1000 dollar,men jeg sa nei han begynte da å gå ned 100 doller så 100 doller til,jeg ble skuffet og ville gå,han holdt meg igjen og lurte på hva jeg ønsket og maxpris jeg ville gi,jeg forklarte og smykket ble lett fram :))500 dollar :))deal:))og hvet dere den er ikke helt ulik den jeg ble frastjåler

her er mitt nye smykke :))den største forskjellen fra det jeg ble frastjålet er att denne er både gult gull og kvitt gull ,medan det første var bare gultgull :))og den fikk henge trygt rundt halsen min til jeg var trygt hjemme igjen.

500 doller er litt i underkant av 3000 kr ,dvs 13000 kr billigere en smykket kjøpt i norge :)fornøgd jepp 🙂

Kjøpte et nydelig smykkesett på båten også

dette setter er belagt med 22 karat gull og pyntet med ekte skjell,pris 91,50 doller,dvs litt over 700 kr så det er ikke dyrt å skaffe seg nydelige smykker på tur :))

må bare vise dette bilde,og dei stakkars servitørane skjønte nok ikke hva vi skokklo av :))Dubai skal jo ha det største av alt og det må neste gjelde maten også :))ei i gruppa bestilte en hamburger,trodde hun :))for servitøren kom med 4 hamburger + en haug med pommfrit hi hi,var det feil?nei vi fikk like store porsjoner alle sammen ,greidde vi å spise alt ? nopp overhode ikke,og bestilte en 1/2cliter cola attåt ja da kom dei med et ekstra glass når det første var tomt,stakkart fruen hun greidde nesten ikke spise da latteren ikke ville gi seg 🙂

Nå har vi sett disse høge flotte bygga på avstand,men i dag skal vi inni :))

Dubai Mall,det er både hotell og kjøpsenter og sikkert leiligheter også,skal du bo her kan du bli plukket opp med stil,bare se på dette

Dette er inngangen folkens og her står dei lekreste kjøretøy ,klare til å kjøre kunden eller hente noen

lappen i vinduet sier IKKE RØR BILEN :))

I dette kjøpsenteren kan mann fort gå seg bort ,for noe så svært har jeg ikke sett maken til,men en behøver ikke gå her inne

her er nemlig biler som kjører deg rundt om du ønsker det

en hel avdeling for motorsykkel utstyr,ingen tvil da en motorsykkel i normal størrelse henger på veggen,

Er du skogal er det farlig å bevege seg her,for her var det nesten et kjøpsenter i kjøpsenteret med bare sko

ingen tvil om hvor en finner sko

men hvorfor skulle vi inn i akkurat dette kjøpsenteret:))

Jo for her finner dere verdens største innendørs foss

Det var ikke mulig å få med hele fossen,hadde altformange mennesker forran:(

Her inne finner vi også verdens største innendørs skibakke

her var verdens største innendørs skøytebane(tok ikke bilde av den )

Her finner vi verdens største innendørs akvarie

Her kan man leige dykkerutstyr og svømme med fisken,øøøøøø fisk ?

mange svære hai

enorme skater

rare fisker store som lekablokker

fargerike fisker:)og folkens alt dette er midt i sentrum på et kjøpsenter det forteller litt om størrelsen.

Om noen er lei av 40+ ute kan en bare gå inn her og kjøpe billet så blir mann oppdresset med fullt utsyr til endten ski og akedag i 4+ skøytebana eller svømmetur med svære fiskearter.

Klokka nermer seg 18.00 og vi må ut for nå skjer det noe utenfor

litt bilder medan vi venter

så begynner det,Arabisk musikk ljomer over plassen,det er tid for vannspill :))

vannet eksploderer medan sola går ned og mørket begynner å senke seg

vel hva var det som var så spesielt med dette?slike vannspill finnes jo flere steder i verden,jo selvsagt har Dubai verdens høgste vannstråle i vannspillet sitt hele 40 meter høgt :))

Så var tiden kommet for å vende nesen tilbake til båten

40 personer en dyktig reiseleder teller vi hadde krympet til 38,men vi hadde en dyktig reiseleder så vi ventet og ventet og ventet,hun lette prøvde å ringe fikk med seg securitas og etter en god halvtime var vi atter 40 stk :)) ikke greit å passe på så mange i den folkevrimelen

medan vi ventet tentes flere 1000 lys i palmene

det var lys i noe som sulle se ut som strå,det var vakkert,mye flottere en julegatene hos oss :))plutselig vrimlet det av folk

det er når sola går ned att Araberane går ut,da er temperaturen behagelig å bevege seg i.

Prøvde å fange lysa over Dubai når vi satt i bussen igjen ,men det vart mislykket

men det var et fantastisk skue ,et utroligt fargeprakt,og der i mørket fortsatte et myldrande liv medan vi kjørte tilbake til båten for å stelle oss,spise middag og så bli kjørt til flyplassen og den lange reisen hjem til den virkelige verden :))

Ja folkens jeg har nå prød å dele litt av vår fantastiske ferie med dere,resten må dere drømme om :))kommer til å lage ett innlegg til,et lite ett av biler :))

Håper dere alle har en flott dag