Innhøsting

Jeg er av den typen som liker å høste det som er mulig å høste selv av sunn og god mat fri for estoffer og andre kjemikalier :))

Det er vår og da begynner jeg innhøstingen til det som skal i gryta utover høsten.

Jeg har med andre ord vært ute og høstet brennesle :))

vi har hatt en deilig dag,litt sol og litt skyer men det har vært varmt,jeg gikk opp mot utmarka for brenneslene trives i god og næringsrik jord,det er det der framme 🙂

Unge friske skudd er det som skal brukast,men OBS bruk gummihansker :))normalt tar jeg med en bøtte,i dag tok jeg bærenett men det var litt trasigt siden vinden blåste så bøtte er nok å foretrekke

Da nettet mitt var fyllt opp møtte jeg ei granne som inviterte meg på kaffe :))vi satt i solveggen og koste oss med lun eplekake og kaffe før jeg tuslet ned igjen med dagens innhøsting

deilig ute no:)

mye av skogen er grønn

vel heime tømmer jeg brennesleskuddene i vasken,tar på gummihansker og rister dem opp,plukker bort gress som måtte ha fulgt med og legger det på benken

Dette skal forvelles et par minutter,så når vannet +litt salt koker legger jeg det oppi gryta,nå kan jeg ta av gummihanskene ,for når det er forvellet brenner det ikke lenger når en tar på det.

Jeg slår det over i en stor sil ,senker så silen i iskaldt vann og lar det renne av seg før jeg heller det over et brett

nå er det klart for nedfrysing,frisk og fin grønnfarge og veldig godt i supper,og viktigst av alt det er supersunt.

Når nå dette er frose bryter jeg det opp og putter det i poser,da er det lett å ta opp litt når jeg trenger det :)) i dag har jeg faktisk hakket opp noe av skuddene og hatt det i pizzasausen :))

ønsker dere en fin lørdagskveld

23 kommentarer

Siste innlegg