Mine morgensysler

I går kveld etter att jeg gikk kvelstur skulle min kjære hente sand til meg,han lurte på om jeg ville være med :)joda klart det jeg kledde meg nok en gang og gikk i forveien,men jeg tok med en bøtte.

Da han skulle ned igjen ble jeg igjen og gikk opp i skogen hvor jeg plukket myke lysegrønne granskudd:))vel heime kl 21.30 puttet jeg dem i gryta hele 12 liter vart det

min intensjon var å lage granskudd sirup,har aldrig gjort det før og lette litt på nett etter oppskrift.

Oppskrift er ikke like enkelt ,for her står det granskudd,vann og sukker hmmmmmm fyll opp vann til granskudda flyter ,javel jeg hiver oppi 5,5 liter vann .

Koker opp og lar det småkoke 30 minutter

så skal det siles og slås tilbake i gryta.

Så kommer det som ble vrient,sukker.3 deler avkok og 2 deler sukker :))

Jeg stod der med 5 liter veske og skulle ha 2 deler sukker,sukk……..jeg endte opp med nesten 3 kg sukker oiiiiiii.

No skal det koke til sirup og etterhver som det koker skal fargen skifte fra grå til nydelig rød :))

Etter en time måtte jeg slå av og ta natt,,sette på kok igjen kl 7 i dag morges og slik har det no stått og småkokt.

Jeg leser att det skal ha koksistens som karamellsaus,så jeg koker og koker,det blir rødt så går det over til å bli mørkere og mørkere,krymper og krymper men i mitt hode et det tynnflytande helt til jeg blir lei.

4,5 time fikk det koke,jepp kom ned til 3 liter og fargen ble slik

veldig mørk,og da jeg vasket opp var jeg glad jeg valgte glass og ikke flasker for jeg mistenker sirupen min for å bli svært tykkflytande :))iallefall om en dømmer etter restene på gryta hi hi.

Den er kraftig på smak søt og utrolig god med en smak av sødme og skog,sirupen kan anvendes på is og andre deserter,i kaker på pannekaker i te til vilt og der hvor en ellers vil ha en pikant smak:)

Men skal jeg prøve dette en annen gang vil jeg redusere vannmengden kraftig,tenker 1-2 liter hadde vært mer enn nok og kokt det noe kortere så fargen fortsatt er dyp rød:))

Medan sirupen he kokt har jeg tatt helgavasken så nå skal jeg ut i hagen og fylle opp badekaret med sand og jord så jeg får dei siste frøa i jorda.

Ønsker alle en fin dag

17 kommentarer

Siste innlegg