Juksedrivhus

I dag var jeg ute kl 8.30,siden det var mildt og opplett ville jeg benytte anledningen til å jobbe i grønnsakshagen.

Jeg ble liksom ikke helt ferdig med forberedelsane da mannen sette opp et gjerde rundt,og heil ut i urøda da,sukk.

Men i dag tok jeg sats og har jobbet i hele 4 timer uten pause,skrekk og gru.

Det har seg slik att jeg har 7 paprikaplanter inne,alle har likelig med blomster,no er det bare 2 som har bært blomster en god stund,spisspaprika,men blomstrane detter av :(med stilkfeste også og det blir det ikke frukter av.

På hagesenteret mente dei det kunne være for lite lys i forhold til temperatur,så i dag bestemte jeg meg i påvente av mitt nye drivhus å gi to i første omgang hver sitt juksedrivhus

men den eneste ledige plassen i grønnsakshagen var i urøda :(i utgangspunktet sådde jeg raps langs denne kanten,men mannen sette opp gjerde langt bak småplantene,det var bare å gå i gang med å spa opp,alle rapsplantene kastet jeg også 🙁

det var litt trist for jeg såg for meg en fin rekke med nydelige gule blomster,men det florerte med små kålfluer eller hva det nå enn var og dei la smålarver i bladene så det var bare å få det bort.

Etter mange timer og en sur rygg ble det riktig så bra i urøda mi

dette såg ikke så aller verst ut :))no var det bare å hente et par paprikaplanter

pottene skal få stå opp på molda for om det virkelige drivhuset kommer opp skal dei få flytte inn i det :))

ikke noe gale med blomstrane iallefall

så der var juksedrivhusene på plass :))som dere ser er plantene like store som en hel sekk,så får eg se omm dei tåler å stå ute under disse sekkane før dei neste 5 blir flyttet ut,det er små minipaprika,og ikke så høge som disse to her,dei har eg forøvrig på det andre året

det skjer saker under teltet i badekaret også :))tror det er knutekål  og i forkant kommer frilandsagurker,alle 6 frøa spirer :))

dei små spirane er noe som jeg mener heter mangold,noen blader som skal smørdampes til f.eks fisk :))og så ser dere 1 tomatplante som overlevde  da jeg var på Lista og besøkte Grete

det vokser sakte ,men no sier vi juli så da må vel ting begynne å vokse litt fortere :))sukkererter langs gjerde + en og annen bønne

da må jeg si meg fornøgde :))ikke mer ugress her,i forkant av planteduken som ligger på bakken spirer kinesisk gressløk,purreløk og sar(en urt som skal ha litt peppersmak)

alt spirer,mulig jeg skal legge duk der også:)det var iallefall til stor nytte for grønnkålen som virkelig begynte å vokse da duken ble lagt oppå :))

skulle i grunne flytte noen stauder i dag,men det går ikke for kroppen er no stiv som en stokk :))det er en ny dag i morgen :))

ønsker dere alle en deilig dag

12 kommentarer

Siste innlegg