Jeg er nyskjerrig

Som dere hvet har jeg en hengeselje,har hatt den i flere år men no ville den ikke pryde hagen med vakkert bladverk lenger

Dette bilde er for et par år siden,en fin hengeselje og en frodig rødpil i bakgrunnenRødpilen har jeg klippet ned 2 år på rad no,det kommer noen små bronsefarga dyr på som spiser opp bladene,om jeg kaster busken eller planter den en annen plass får vi se,er jo ikke fint når dei blir ødelagt av innsekter.

Så var det hengeselja som har fått ett eller annet som gjorde bladene stygge,i går klipte jeg av alle grene og rykte opp roten,da oppdaget jeg ferske fine spirer på stammen,men det likner slettes ikke på selje.

No er jeg nyskjerrig derfor har jeg plantet treet i dag i utkanten av hagen :))

dere ser det er noe grønt på stammen

Dere ser att dette ikke likner på selje

men greinene kommer ut fra stammen,er det rart jeg er nyskjerrig,dette likner no mest på geitrams,men det er det jo ikke

Kan det være att stammen er et tre og kruna et annet som er podet på ?

så var det disse staudene da,heldigvis ikke dei store klumpene så det var i grunnen fort gjort,

da var det gjort ,en salig blanding av vintergrønt og stauder,ja ja sånn får det bare være no greier jeg ikke mer omplanting for slik verk som jeg fikk etter gårsdagens slit orker jeg ikke flere ganger.

Tenkte å sette litt stein innimellom så ikke ugresset får så store flater å boltre seg på:)men der er 3 store tuer med kuleprimula her også,klipte av bladene da jeg plantet dem så dei synes ikke no,bare litt der det er mest åpen jord.

kjøpte noen primula i vår,no kommer den igjen med nye blomster :))det har forvillet seg litt jord i blomsten :))

Etter å ha sådd lupiner 2 år på rad har det endelig lykkes meg å få en rot etablert og i blomst :))jeg ser det kommer 2 spirer til så jeg skal spa dem opp og sette dem også bort i dette beddet:))blir spennende neste år å se hvilke farger dei har

det lyktes meg også å få frem en martagonlilje i år :))

o lykke :))er dei ikke nydelige,det tar faktisk flere år fra løk til blomst på disse tror faktisk det er 4 år det tar før en får blomster

Jeg sette flere løk så det er håp om flere i fremtiden :))

Hagearbeidet i dag tok bare en time,jeg var tidlig ute så da det var gjort tok jeg med et strikketøy og gikk på besøk til ei granne :))der har vi bare skravlet ,strikket,drukket kaffe og spist et stykke med eplekake :))

No er jeg hjemme og vurderer å bare fortsette å strikke se litt på tv og ellers ta livet med ro :))tror denne kroppen trenger det,ønsker dere en deilig dag

8 kommentarer
    1. Nydelig den lilja di ,den kunne jeg godt hatt jeg også :)) ja den hengeselja er nok podet, kan jo bli interessant å sjå hva som gror der nede på stammen 🙂
      Det du har sådd som du fant i Danmark, tror jammen meg jeg har det treet i hagen, skal legge ut bilde !

    2. Åååå for en nydelig lilje! Du har fått gjort mye på en time:) Lupinere er det et problem, kanskje om de er ønsket? Jeg trodde at spredning var et problem;)
      Forstår du sørger over selja, det var trist. Jeg tror jeg har sett “villselje” som har vært angrepet, og blitt brune i flere somre nå. Kanskje det er noe som går? Spennende blir det å se hva som spirer, trolig er den podet på ett eller annet? 😉

    3. Livsrom: jeg kjøpte en pose lupinfrø i regnbuefarger,samme høst som eg hadde dei,(et helt bedd )kom komunefolk fra Ørsta og grov vekk hele bedde mitt før jeg rakk å berge noe:(dei skulle skifte en stoppekrane etter att dei hadde ødelagt det vi hadde ,da våren kom fant jeg 1 plante som hadde overlevd :))og den blomstrer no.Kjøpte ellers en ny pose regnbuefrø i fjor og sådde,desverre kom det bare 2 små planter av den posen,så jeg skal flytte dei 2 små til et bedre bedd og vente i spenning til neste år på hvike fager som overlevde :))

    4. Så spennende :)- Ikke rart du er nysgjerrig. Ellers kan det være fint med barvekster og stauder i samme bed.
      Skal lese mer bakover, ser du sliter igjen med kroppen – ønsker deg god bedring.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg