Høstens grøde

Ja som dere hvet så liker jeg å høste av det som naturen gir oss,etter en liten matbit gikk jeg en ny tur ut :))denne gangen lot jeg sykkelen stå og brukte beina.Turen gikk oppover og ut i skogen :))

Jeg har studert sopp en liten stund no og gikk ut for å se om noe begynte å vise seg,det var ikke mye men jeg fant sorten

den er nesten umulig å ta feil av,en ser jo på bilde att det ligger et slimlag utenpå soppen så dette er ganske sikkert en sleipsopp.Det skal vistnok være den beste soppen av blandingsoppene våre,en må bare dele den på langs og dra av slimet,nederste del av stilken skal være sitrongul.Denne var så liten att jeg lot den være så får vi se om jeg titter på den igjen for det skal ikke finnes farlige forvekslingsarter.

denne har jeg problemer med å identifisere

den er ikke stor og der var ganske mange,vel jeg ville ikke plukket den siden jeg ikke hvet hvilken sort det er

kom over en lys grå variant også,heller ikke denne kan jeg identifisere så jeg rører dem ikke.

Turen gikk videre

og jeg kan ikke annet enn se att vi har utrolig mange humler i år

dei nesten slåss om blomstene,eller bringebæra :))det blir bra med villbringebær i år også

og det er nok takket være disse små lubne humlene.

Denne turen endte opp hos ei granne :))det huset er ikke råd å gå forbi uten å bli huket inn for en kopp kaffe :)så jeg drakk kaffe og koste meg med fersk eplekake i solveggen et par timer før hun gikk tur nedover i lag med meg :))

Jeg fikk laget middag og så gikk vi ut igjen både jeg og mannen,men det får bli et eget innlegg :))

6 kommentarer

Siste innlegg