dagen blir til medan en går

Vi er kommet halveis uti dagen og for min del ble den helt annerledes enn jeg trodde :))

Jeg våknet til skyer og tåke,etter en stund pakket jeg ned kamera og strikketøy,planen var å gå rundt garden for så å ende på besøk hos ei granne:)men min dag ble forandret underveis.

Ruslet først hjemmefra

såg noe veldig lilla og måtte selvsagt undersøke :))en nydelig revebjelle med litt liggande fasong.Allerede no burde jeg gått inn igjen og skiftet skotøy for jeg merket att gresset var vått,men jeg er litt lat så jeg ignorerte det :))

min kjære har vært flinke:))jeg slipper iallefall å fryse,men no måtte jeg gå videre.For å gå rundt garden må jeg gjennom et led til utmarksbeite og der er det granskog,nyskjerrige meg måtte ta en titt på et hemmelig sted :))hva er det ?

en nydelig liten steinsopp :))o lykke og jeg får blod på tann så jeg går lenger og lenger inn i skogen opp og ned på kryss og tvers :))og jeg blir dyvåt på beina,men hva så dette var spennende hi hi.

der var egentlig masse sopp men jeg kjenner ikke alle så det meste ble på bilde bare som disse

alle disse lot jeg være og noen flere som ikke kom på film,men plutselig lyser denne opp i terenget

en flott rødskrubb og den får bli med meg hjem,hmmmm glemte jeg å si att en liten bøtte fulgte med på tur :))hvet jo aldrig hva en kommer borti hi hi.

Etter å ha trakket langt og lenge var jeg så våt på beina att det var bare å stikke nesen hjemover,da dukker det noe helt spesielt opp forran meg :))jeg trodde jeg såg syner

jeg kom over et par granmatrisker noe jeg aldrig har sett før :))men det var ikke mulig å ta feil så orangefarga fingre jeg fikk av saften,så kom jeg til stedet hvor jeg fant steinsoppen,gikk en runde rundt stammen og oppdaget denne

en kjempeflott steinsopp med fin størrelse helt fri for mark :))

rødskrubb blir sort når den deles men det skal være slik og er ikke farlig

den anbefales å koke litt før steking ,kokevannet kastes

ferdig kokt og skivet rødskrubb klar for stekepannen:))rød og brunskrubb må varmebehandles min.20 så en ikke risikerer fordøyelsesplage.

Så nå er rødskrubben og granmatrisken min ferdig stekte

det blr ikke mye igjen når det er stekt :))men det smakte veldig godt så det skal få bli smakstilbehør til stekte kyllingfileer i dag :))

Steinsoppen har jeg ikke bestemt meg for ennå

mulig jeg tørker dem og lagrer på glass til en annen dag ,og kjenner jeg meg selv rett så blir det mange skogsturer framover no :))

No har skyane begynt å trekke seg tilbake og sola har tittet frem,kan bare si att dagen er god og håper dere også har en spennende dag

22 kommentarer

Siste innlegg