kosa meg i kveld

Siden førmiddagen gikk til hygge og venninnebesøk måtte jeg bevare husmoræren midt på dag:))da ble alle tepper ristet og gulvene vasket.Jammen greidde jeg å duppe et øyeblikk i gostolen etterpå hmmmmm ,det gjorde godt og jeg ble full av energi lette frem bøtta og gikk bak løda vår og plukket villbringebær :))det har forvillet seg litt langsmed gjerdet der

det ble 1.5 kg det,ikke noe bringebærsylte smaker bedre enn den av villbringebær.

Så måtte jeg selvsagt en tur i skogen igjen :))vil en ha sopp må en gå der jamt for soppen kommer fort og forsvinner fort :))

det ble ikke så masse men det er heller ikke målet :)jeg går mest for turen sin del.Fangsten her er steinsopp,traktkantarell,rødskrubb,granmatriske fåresopp og svartbrun rørsopp.Jeg ombestemte meg med den vesle fåresoppen og kastet den,leste i soppboka mi att det var lett å få fordøyelsesplage av den og det vil vi jo ikke ha.

Granmatriskene og rødskrubben er nå kokt og stekt medan resten skal tørkast.

Jeg tok bilde av en sopp som det er svært masse av i år

dette er en spiss giftslørsopp og den er dødelig giftig så holdt dere langt unna denne

det er også svært mye av denne ,giftkremle gir kraftig mage og tarmirritasjon så styr unna denne også

denne er det også store mengder av nå,skarp gulkremle er ikke en matsopp så fortsett å styr unna

det er sikkert en eller annen kremle dette også,men jeg styrer unna dem alle da jeg ikke kjenner noen av dem ennå

hva dette er hvet jeg ikke,og det skal være sagt,ukjente sopper tar jeg ikke i med hendene mine,jeg bruker heller en pinne.Tok 2 pinner og fikk snudd denne merkelige soppen her og usj den såg næsty ut

den var full av ekle blemmer issa vi går forbi

dette er nok en fluesoppart hvilken hvet jeg ikke mulig en grå fluesopp men jeg tar bilde og lar den stå.

Som dere ser er det ikke bare å gå ut i skogen og plukke sopp,en må være 150% sikker på att det en plukker er matsopp og ikke giftig sopp så det er viktig å lese og møte opp hos soppkontrolør .

Oppdaget noe litt kjedelig i hagen vår også

Plommetrea vår bugner med plommer,det er faktisk ikke helt bra for da kan dette skje

greina knekker,hos oss har 2 greiner knekt nå siste døgnet :(så da min kjære kom fra jobb i dag måtte han finne noe å støtte opp dei tyngste greinene med

:))

Ønsker dere alle en riktig god natt

10 kommentarer
    1. Du får sannelig ting unna:):) Spennende med soppene dine. Jeg har kun prøvd fire sorter. Foretrekker kantarell, ja, og så steinsopp, men de er det langt imellom.
      Hjelpe og trøste såååå mye plommer. Her finnes så og si ikke sorten. Blomstere frøs hos de fleste her, sa de på hagesenteret. Tror vi får to:( (og vi har to trær)

    2. Flinka!!
      Vi er så redd for å plukke noe giftig så vi holder oss til Kantareller, traktkantareller og steinsopp som vi er 100% sikker på. Alle andre vi måtte ta med oss får vi naboen til å sjekke før vi bruker dem. Naboen er flink og har vært soppkontrollør.
      Ha en strålende dag!!

    3. Livsrom: det er spennende med sopp så lenge en styrer unna dei farlige :))jeg skulle ønske jeg kunne finne kantareller men enn så lenge har jeg funnet 1 her hvor vi bor.
      Plommer har vi rikeslig av så det er jo ikke en katastrofe att 2 greiner knekte,men dei inneholder iallefall maaaaange kilo dei greinane da.
      Plomme har vokset godt i denne hagen i alle dei åra vi har bodd her :))

    4. Fru Stussli: så heldige dere er som har en nabo med kunskaper da :))her inne i fjorden er det vist bare jeg som plukker sopp,har helt sikkert vraket mange gode matsopper pga uvitenhet,men jeg er som dere,redd for å plukke feil 🙂

    5. Sove middag er noe eg gjør aldri, nesten. Det ahr hendt att eg ahr sovna og det er ikkje lurt. Da tar det 3 timer før eg vokner att. Og da får eg energi. Men det er ofte litt seint. Det resulterer alltid i att eg ikkje får sove når kvelden kjem. Men vi er forskjellige vi mennesker.
      Deilige villbringebær. Skulle aknskje funne emg noene g og om det letter.
      Når eg ser dei plommetrea ser eg for emg bestefar mit. Han tynna ut masse ahn når plommetrea var sli. så finn han store fine plommer av resten. Og slapp att greine brakk. Det er litt av ein jobb. Men for noen gode plommer han hadde. Håper du får litt gode plommer av dette og att dei modner før vinteren kommer.

    6. Greta: bruker ikke sove middag men i går dubba eg av :))det blir bare et lite kvarter men du for en virkning det har da :))
      Disse opalplommene blir ikke store og dei modnas litt ujamt,så vi plukker i litt forskjellige faser så dei siste får anledning til å vokse litt ekstra :))

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg