vi reiser til Brac (Bol)

No var det slik att under reisen til dei forskjellige øyane ankret båten opp i små vik så den som ønsket det kunne ta et bad fra båten og det var det flere som gjorde

den typen bading er ikke for fruensvilje,for jeg må kjenne bunn under beina om jeg får behov for å stå og her botner en jo ikke,men vi som ikke bade vi solte oss,og nei jeg solte meg ikke i bikini,her var det kjole som dekket hele bringen som gjalt )

framme i Brac blir vi møtt av dette vesle tårnet ,øya heter Brac medan havnebyen heter Bol,Det er her vi skal på vinsmaking,men før det får vi egentid til å oppleve stedet.Det er slik att vi her finner Kroatias mest fotograferte badestrand Zlatni Rat ,det var et lite stykke å gå dit fra båten men et par karer,deriblandt min kjære ville bade på denne stranden,og jeg måtte jo være med som fotograf ) og det var helt ok for det var en superfin tur

det hadde regnet litt på morrakvisten og disse flislagte veiene var litt glatte så det gjalt å gå forsiktig

vel framme på stranden,en hel strand beståande av dei finaste smykkesteiner ,skulle hatt et lass til hagen min )

to som skal bade

og dei bada ) men jeg måtte no kjenne på vannet i det minste når jeg først var på den berømte stranden,så vasse kunne jeg gjøre,

så fruen stiger uti medan andre jobber for å komme opp av vannet ) for her gikk jeg til knes i vannet bare ved å sette beina uti,og karane som skulle på land igjen fikk en jobb da dei små runde steinane gjorde ilandstigingen litt vrient,det var brådypt med andre ord )

Toppen jeg har på meg kjøpte jeg her nede ) luftig og lett

så var det rask gange tilbake til båten,en tur som tok en god halvtime,for vi skulle samles med reiseleder ,det var tid for vinsmaking og en rundtur i fabrikken

Vinen som blir laget her heter STINA ,det blir laget rødvin,hvitvin og rosevin og det produseres noen hundre tusen liter i året,etter å ha fått en rundtur var tidden kommet til vinsmakingen

dette er ikke et bilde dere ser hver dag ) fruen selv med vinglass i hånden,og jeg drakk alle tre sortane .

Normalt klarer jeg ikke å svelge unna vin,på landsbyfesten hvor vi også fikk vinsmaking gav jeg glasset mitt til min kjære ) men Stina vin var en vin jeg kunne klare og kulle jeg valg et av dei 3 slagene ville jeg gått for rosevinen ,den var ok ) Stina vin har ikke kommet til Norge ennå,men den er å få i Sverige .

,siste etapp skulle


Vi tar kvelden ,siste etappe til Splitt skulle vi ta dagen derpå
Vi seiler ut og setter kursen mot Split men først en liten ekstra runde så den som ville kunne ta bilde av zlatni Rat fra sjøsiden


en herlig strand
 

20 kommentarer

Siste innlegg