litt roligere dag i dag

Jeg hadde mange planer i dag,men varmen var for intens til att jeg orka noe først på dag,da gikk jeg heller en tur til grannen og skravla litt hi hi

Men jeg kunne ikke skravle hele dagen,bobilen skulle vaskes innvendig etter sommerferien,jeg hadde utsatt det lenge nok,så det ble gjort,da jobben var ferdig var fruen nokså våt av svette,så jeg ville rusle en rolig tur langs veien,og da slo ei anna granne følge med meg,hyggelig det )

Da sola gikk ned i kveld var det bedre temperatur for litt jobbing i hagen,stein stod på programmet.No hadde jeg egentlig planer om å trille steinen på plass med trillebår,jeg droppet den tanken og fikk mannen til å kjøre lasset på plass med traktor ) grovjobben var da unnagjort,men noe håndarbeid måtte til alikavel,ja ryggen tåler vist ikke disse stunta så nå sitter jeg her da med vonde rygg ( forhåpentligvis er det bedre i morgen.

Da er det hyggeligere å gå etter sopp ) for aldrig før har jeg funnet så mange steinsopp og dei er omtrent markfrie alle som en,fant 3 store fine i går også når vi kom ned fra fjellet,kun ene stilken hadde mark men ikke hatten og dei to andre var fine i hele seg

steinsoppen skjærer jeg i tynne skiver og tørker i sopp og urtetørkeren min ,nå har jeg to store glass fulle med tørket steinsopp )) herlig,håper jeg finner flere for dette er gøy og i tørket tilstand tåler den lagring i 10 år ))

17 kommentarer
    1. Det visste jeg ikke – at soppen kunne holde seg så lenge! Flott måte å konservere den på. Nei, du må la andre , med mer solid rygg, ta de tyngste takene! Herlig med sommervarme. I dag har det ikke vært merkbart at det snart er høst! 🙂

    2. karidansen: i tørket tilstand kan den oppbevarest så lenge ja,og siiden det ikke er hvert år jeg finner noe særlig med steinsopp,så er det utrolig kjekt å gå på soppjakt i år )
      Hadde brukt mange dager om jeg skulle trillet all steinen på plass ja,så traktorhjelp må jeg nok bruke har jeg innsett no )

    3. Så flink du er, men du må ikke bære tungt! Du må ikke glemme at du har en rugg som ikke tåler ALT lengre..hihih..sånn må jeg minne meg selv på også.. Hold det til soppen! og så gøy at du finner masse! du klarer jo å ta vare på det, og bruke det… Herlig å varmt her også i dag, og i går, og forrige dagen..ja, man kan nesten kalle det sommer!! hihih Håper ryggen er bedre i morgen!

    4. Hei. Har lest, og ikkje minst sett bildene, om fjellturen deres. Fantastisk vakkert! Vi er heldige som har slike omgivelsa i nærområdet. Turen dere tok kan en virkelig ta fram og kose seg med til vinteren og.
      Vi har ei datter og svigersønn som bur i Sunnfjord, der han er ivrig soppsanker. Han sier det samme som deg, har aldri sett steinsoppen så flott. Må vel være det nydelige været i mai/juni som har gjort utslaget.
      Vi var lovt tåke på Vestlandet og den er komt. Får se om sola klare å rydde den vekk, ellers må vi vel godta den? Hehe. Ha en finfin dag.

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: tusen takk ) no slapp jeg å bære steinen for den fikk jeg tippet på plass sånn omtrentlig,det var bøyinga for å jamne steinen som tok ryggen,i dag er det bedre og jeg har ikke mere stein i dag ) så det går bra.
      Ja å finne så mange fine steinsopper er en drøm,og knuser en den med mortel og har det i gryter så merker ingen att det er sopp i retten,men smaken er der ) og den blir god

    6. Etdiktomdagen: det er sant,godt det bare var en traktorskuffe og ikke flere hi hi ,men det ble fint no der steinen ligger .
      Rusler meg nok en skogstur i dag og ser etter flere sopper,for dei popper jo fort opp over natten )

    7. Liv V.: tusen takk ) ja det er en vakker fjelltur bare en kommer seg på toppen )
      Var det jeg tenkte,det må være steinsopp år i år ) så jeg skal se om jeg finner flere.
      Tykk tett tåke her også,men den løser seg nok opp utover dagen,temperaturen er det ikke noe å si på

    8. Vi har deilige dager no og det er godt. Trengte det. Må bare nytes mens ein kan. Kjekt å skravle med naboer og å gå på tur med venner. Sikekrt godt å få vaska ferdig bobilen etter sommeren også. Sjølv om eg ikkje kan tenke emg at det var så veldig skitten.
      Du skal ikkje gjøre sånne stunt vet du, men du hører ikkje på emg hehe. Håper ryggen er god i dag og at du får ein solrik og fin dag

    9. Så driftig du er 😀 Jeg så de hadde en sopp og frukt-tørker på jula som jeg hadde tenkt å kjøpe men det var ingen innstillinger på varmen på den så jeg tror det blir for varmt for urtene? Det er ganske fantastisk å kunne tørke mat og forlenge holdbarheten så vanvittig. Håper ryggen din er bra i morgen for vond rygg er noe skikkelig skjit når den setter seg. <3 god klæm 🙂

    10. gretashobby: vi har deilige dager ja,var nok mest toalettet som trengte et godt vask i bobilen,liker å starte hver tur med rein bil )
      jeg bar ikke stein i går,satt på huk og jamna den,men det er den bøyinga jeg ikke tåler,fin rygg i dag da ) sol,uff nei her har vi bare hatt tåke i dag

    11. ladyaugust: takk ) en sopp og urtetørker er fin å ha ja ,min har to stille og det er helt passe,min kjøpte eg på lefdal,men elkjøp,XXL har også,du finner nok en og rimelige er dei.
      Ryggen er fin i dag,skogstur stod på programmet og det liker ryggen godt

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg