Fine skogsturer

Det fine med å lete etter sopp er att det blir mange fine skogsturer på meg ) og i dag var det igjen dags for å se etter sopp,jeg veksler mellom 3 forskjellige skoger,og annenhver dag har det poppet opp nye fine sopper )) jepp det går fortsatt i steinsopp )

Men det er mye annet en opplever i skogen også,

en lite gren omsluttet av gule trollsmør lyser opp i en mørk granskog

hva dette er aner jeg ikke ,men det vokste i store klaser på noen stammer,og var bløtt og geleaktig,tror det er noe som hører til i gelesoppfamilien

dette er en stanksopp,den starter som en rund kvit tennisball ,så åpner den seg og det vokser frem en sopp som stinker

soppturen er over og jeg rusler hjem,jeg går forbi en flott småkillinger,dei er virkelig koslige da

vel hjemme med kurven full av dei finaste steinsopper

det er helt umulig å slutte med soppturer når det er så mange steinsopper å finne hi hi ,dagens fangst er den største til nå i år,sopptørka er full og da ble det jeg ikke fikk plsass til stekt til dagens middag )) deilig )

en bitteliten håndfull kantareller fant jeg også,akkurat den sopparten er det ikke mye av her på Leira,men hyggelig med en aldrig så liten smak da )

Middagen ble tilbredt ute i dag,sola har skint og det er virkelig varmt om dagen,no er det meldt regn i morgen så får tiden vise om det kommer,vi lyt uansett ta det vi får  ) ha en fin kveld

 

25 kommentarer

Siste innlegg