Rognebærgele

i år er det utrolig masse rognebær i trea her hos oss,og dei er bare så vakre der dei farger naturen med vakre farger .

No er det slik att noen ønsker å benytte noen av disse bærene og lage rognebærgele ) jeg har gjort det jeg også men det begynner å bli noen år siden nå.

Da jeg lagde rognebærgele spanderte jeg noen glass på et vennepar,det hadde seg slik att dei var i familie med en sjefkokke ved et hotell,da han fikk servert denne geleen spurte han om jeg ville dele oppskriften for dette ville han bruke på hotellet sitt )

Selvsagt delte jeg hi hi .

Grunnen til att jeg ikke lager rognebærgele nå er att jeg elsker tyttebær og siden jeg plukker rikelig av det så har jeg mer enn nok til høstens gode middager )

Men no er det noen som vil prøve seg og lage rognebærgele og da tenkte jeg att eg kunne dele en god oppskrift med dere ))

 

                                                   ROGNEBÆRGELE

PS rognebæra MÅ ha et døgn i fryseboksen før en lager gele ,da forsvinner bitterheten og bære blir litt søtere

1kg rognebær

1/2 kg gode norske epler

1-2 dl vann

la koke 20 minutt

 

 

sil bæra

mål opp 1 liter saft og kok det med 1 kilo sukker

la koke til det tykner eller består geleprøven ))

Velbekommen

15 kommentarer

Siste innlegg