hjemmelaget pålegg

da jeg hadde bursdag i sommer fikk jeg en fin gave med elsdte sønn og familie,en påleggskoker

jeg har nå prøvd den for første gang,denne består av flere deler

et lokk,en plate med fjør på og selve gryten i tilleg poser og en termostat.

En skal altså ha posen ned i beholderen så skal den fylles med det kjøttet en liker,her er alt lov.

En feil jeg gjorde var att jeg skar kjøttet i terninger,jeg brukte røkte svinekoteletter,jeg skulle male minimum 20% til kjøttdeig + fettet og blandet terningane med denne deigen før jeg hadde det i beholderen,det for å få en bedre bindeevne ))

Når en har trykket beholderen full og stampet det så luftrom er fylt surrer en posen ihop og bretter den en gang,legg skiven med fjør på toppen,ps skiva skal være mot kjøttet ,jeg gjorde feil der også hi hi  ,så presses likket på og vris rundt

Det er hull i toppen så her stikker en termostaten ned i

nå skal det stå og trekke til termostaten viser 80 grader,det tok ca 1,5 time

jeg pakket folie rundt da eg ikke hadde helt egnet panne trodde eg,har jo pinnekjøttgryta men kom ikke på den da ))

Når det har nådd 80 grader avkjles det i kaldt vann før en setter beholderen i kjøleskapet natten over,nå var spenningen stor i dag morges

rikelig med gelantin iallefall

som dere ser detter min bittelitt fra hverandre men det er fordi jeg gjorde et par små feil,så her må jeg nok prøve en gang til ganske fort ))

uansett så ble dette supergodt,hjemmelaget røkt kokt skinke ))

Det er bare fantasien som gjelder her ,syltaflesk,kokt skinke ,kalv,gris ja det en måtte ønske og smake til med urter,fetaost,oliven,sopp osv ))

Om dette er noe som frister flere så har sønnen vår nettbutikk

bare trykk på linken under

https://www.thechef.no/produkt/paleggsform-med-termometer-o10cm/

31 kommentarer

Siste innlegg