det var en gang

i går kom jeg til å tenke på att jeg har fått nye bloggvenner,bloggvenner som ikke hvet helt hvem jeg er ) vel jeg er igrunnen en nokså vanlig dame,men jeg bor på lande og joda jeg har vært bondekone i mange år,for vi hadde melkekyr i 10 år før vi avsluttet med et år med oksekalver og så sluttet vi,

På den tiden hadde vi ikke digital kamera,men vanlig som en puttet filmrull i,jeg satt og mimret her i morgentimane og knipset noen av bilda )) ikke allverdens bildekvalitet,men dere skal få et lite innblikk i livet mitt fra den gan da )

fruen gjør seg klar for melking ) og minstejenta vår følger nøye med,hun elsket å være med oss i fjøsen

veslejenta vår ble fort bestevenn med småkalvane ) vi brukte masse tid på kos og omsorg for dyrene,det gjorde dem vennligstemte og golynte

vi har 4 barn,dei 3 elsdte lært å melke og til slutt kunne dei ta hele fjøstellet alene så mor og far kunne ta seg en liten dagstur uten å haste tilbake til fjøsstellet ) yngstejenta vår derimot kom aldrig så langt,vi hadde fra oss dyrene før hun var gammel nok til hennes store sorg,men hun fikk no lære litt og foring var en av jobbene og gi melk til småkalvane )

siden dyrene vår vart så vande med kos så var det ingen problem å være sammen med dem når vi hadde dem ut på beite om våren,dei var rolige og snille hele tiden )

etterhvert som det grønnast i fjella kom tiden da dyrene skulle på setra,noen skulle være der for å bli melka av innleigd budeie,men noen var tørrlagt siden dei skulle kalve ,dei var på beite i fjella,da er det viktig å besøke dem så det blir vande med mennesker og enkle å få med hjem til høsten )

det siste året hadde vi bare småokser,det var noen fanter,snille og menneskekjære,men umulige å holde bak elektriskgjærde ) dei fant smutthull og kom seg ut gang på gang,dei ville være ilag med husfolket sitt hi hi .

Ja det var igrunnen en fin tid ))

21 kommentarer

Siste innlegg