første økt i hagen

Da har jeg hatt årets først økt i hagen,det meste var inne i drivhuset da )) for jeg tenkte jeg skulle plante tomat,paprika og grønnkål i hver sine potter

slik såg pottene ut da jeg tok dem med meg ut

ferdig ompottet ble det så mange tomatplanter,jorda var litt kald så disse fikk en dett,håper dei tar seg opp igjen,pottene står på baderomsgulvet så dei får varmen i seg )

siden min mann lurte paprikafrø ned i pottene blir det mange planter,disse skal få være i drivhuset,legger bare en fiberduk over til natten

og siden alle grønnkålfrøene spirte,ja da blir det mange grønnkålplanter i år om alle vokser seg til,disse skal også få bli i drivhuset no ))

jeg hadde løvemunn i krukker i år og når høsten kom sette jeg krukkene i drivhuset for å ha glede av dem lengre ) noen frødde seg der inne og noen har begynt å spire igjen,for i drivhuset har det dryppet litt vann ned i en av krukkene,noe som har gjort att dei overlevde vinteren )

kjekt når noe kommer igjen av seg selv )

da denne jobben var gjort skein sola ,da tok jeg også en økt i grønnsakshagen

denne oreganoen har jeg hatt i mange år nå og den blir stor og fin hvert år,nå spirer den på nytt )

noen av beddene ble ryddet,2 små og 1 stor ble ferdige

men da jeg begynte med den lengste,sa det stopp,så jeg får rydde resten litt etter litt,nytter ikke å drive seg til ryggen er helt ødelagt,ikke haster det heller for det er for tidlig å plante ut

løpstikken har kommet,det er på dette stadiet at bladene smaker best,men planten blir oppimot 1,5 meter iallefall når den er i blomst,men jeg skal prøve å plukke av den jamt så den hele tiden får nye ferske blader.Den har en kraftig smak av selleri og er fin som buljong i supper og sauser,eller rå i salat om en tar disse nye friske skuddene

rabarbraen vokser sakte men sikkert,og får vi varmen dei lover mot helgen igjen,ja da vil dei nok vokse fort .

Etter en runde på bade nå kan jeg konstantere att alle tomatplantene har tatt seg opp igjen og ser friske og fine ut,så det blir nok egne tomater i år )) gleder meg )

 

20 kommentarer

Siste innlegg