og mat må mann ha )

ja det er no slik engang att vi må ha mat,jeg er ikke sånn overvettes glad i å bake brød,men hjemmebakt er best for magen og metter bedre enn kjøpebrød i lengden,så siden det var sånn kalde vind i dag og ikke sol ble det brødbakst

det ble 12 stk i dag,da holder det en stund )

Men jeg ble så sigen og trøtt etterpå att jeg hadde 2 valg,sove litt eller lufte meg )) jeg valgte å lufte meg

mannen har ryddet langs elva,og siden veden lågg litt utover ,tok jeg en runde og ryddet dem godt ut av veien til vi får dette i hus.

Når så det var gjort ville jeg plukke brennesle,jeg behøver ikke gå langt

det vokser rundt hele huset vårt,og på disse markane er det ingen som sprer gjødsel,så det er helt reint og trygt å høste )

Jeg plukket en full 5 liter spann ))

jeg plukker toppen av brenneslen,koker opp vann og har skuddene rett oppi.Da faller dei sammen fort,så er det bare å slå ut vannet,bruker en dørslag ) og har dei forvellede skuddene i kalt vann,press ut noe vann,fordel det på et brett og putt i frysa,da har du en god grønnsak utover når det ikke er mer som er brukandes ute ))

vel her er det pasta til middag med en fyldige hjemmelaget kjøttsaus,og i sausen har jeg rikelig med urter ,helt ferske for året )) brennesle,ramsløk,og luftløk

i hagen kommer plommetrea mine med blomster no,da håper jeg det kommer mange bier og veps også som bestøver dem

jeg har fått en gedigen tønne i hagen,den er fin og kun til pryd,når jeg sier gedigen så mener jeg gedigen,for denne rekker meg til skuldrane )

så var det mat igjen,jeg har som dere nå hvet 2 små tuer med ramsløk,jeg plukket med noen blader + litt luftløk når jeg gikk i hus igjen

noe av brenneslen er nå kommet i kjøttsausen,ramsløken er finhakket og kommet i kjøttsausen,så var det luftløken,jeg skar av den tykkeste delen,altså den nederste delen,den øvste og mørkaste delen havnet i kjøttsausen

denne nederte delen som er svært saftig ,og har en mild og god løksmak,(ikke så stram som gressløken ) den ble også hakket i mindre biter

dette skal ikke forvelles,bare putte det i en pose og rett i frysa,så har en ,en god smak å fylle supper og andre ting med til høsten igjen ))

lar en luftløken stå urørt,danner det seg en stengel med mange små løker i toppen,helt ok det,men jeg liker no den best som den er nå jeg ))

ha en fortsatt fin kveld da dere )

32 kommentarer

Siste innlegg