en tur i dag

I dag bevilget jeg meg en spasertur,etter dager med innhøsting av bær var det godt å kunne rusle en tur 🙂

den gamle kuvogna står der vekkglemt og bringebærkrattet har begynt å inta vognen,3 kyr fikk vi med på lasset da vi kjørte ddem til sommarbeite,nå er det bare minnene igjen

det er koselig å rulse gjennom denne alen av høge trær,om våren er det masse liv her,for i disse trea bor trasten om våren og det er her dei aler opp ungene sine,i dag var det helt stille her,ikke en liten pip å høre

jeg besøkte ei sambygding,dei har geiter,og noen av disse skal vist ned til naboen vår som landskapspleiere :)) dei skal beite ned noen gjenngrodde bakker,det blir jo hyggelig å få noen slike som nabo en stund .

Jeg og grannen gikk tur rundt garden

dette bilde er ikke tatt i dag,vi hadde sol når vi gikk tur i dag og det var 24 + grader 🙂 herlig

etter turen gikk jeg til grønnsakshagen og høstet inn løpstikke

løpstikke er en skjermplante og som dere ser blir den kjempehøg,da vi kom fra ferie var det en hel busk med høge blader,jeg klipte den ned men beholdt noen få stilker slik att jeg kunne høste inn noen frø,frøene skal brukast i matlaging 🙂 bladene vokser opp igjen når dei blir plukket,slik kan en ha ferske blad hele sommeren,men jeg plukket inn mine i dag og har puttet dem i urtetørkeren

løpstikke brukes som en buljong,den har en kraftig pepperaktig sellerismak og det skal lite til for å smaksette maten :)) ikke har jeg tenkt jeg kunne tørke denne før 🙂 men på brimibu på Lom kunne en kjøpe tørka løpstikke,det var da jeg fikk ideen om att jeg kunne tørke mine egne :))

Jeg tok også og høstet alle luftløkene

det ble en full vaskebøtte 🙂 mange små løker men ikke vanskelig å renske,en forveller dem et minutt,da er det bare å trykke på dem og innmaten popper ut av skallet :)) det som nå skjer når dette ble høstet og stilkane klipt ned er att det vil vokse ut nye løker,slik som det grønne på småløkane,og da er det bare å høste det også og bruke det på samme måte som vårløk :)) deilig,det har vært en nydelig dag,men no regner det ute,ja ja,skal ikke ut igjen så det går bra

 

18 kommentarer

Siste innlegg