småløk

Som jeg viste dere i går så høstet jeg inn alle toppløkane som dannes på luftløken

når løken vokser danner det seg etterhvert små buketter med små løk i toppen ,disse brukes som vanlig gul løk,men det er selvsagt mye arbeid med disse bittesmå løkane da,så jeg tenkte att noe må vel kunne gå ann så ting ble litt lettere :))

jeg goggla og fant en brukbar løsning,nedsylting :=)

men det var mye jobb,først måtte alle småløkane deles fra hverandre

så klipper en av alt det grønne,det brukes som vanlig gressløk

dernest kokte jeg opp vann og salt,hadde alle småløk oppi og kokte et minutt,slo ut vannet kjølte ned med kaldt vann,så var det bare å sette seg til og klemme ut løkane :))

det tok laaaaaaaaaaang tid,men jeg fikk venninnebesøk ,sola skinner så jeg tok jobben med ut i sola og trykte ut løk medan vi drakk kaffe og hygget oss .

Så var det å koke opp lake av edikk,olivenolje,sukker,3 nelikkspiker og 5 hele pepperkorn,

så var det bare å ta dei ferdigrenska småløkane og ha dei på varme reingjorte glass og helle laken glovarm over

skru på lokk og la stå i en måned før det kan nytes

og når en har fylt opp 4 glass med løk og har mer lake igjen,ja da tar en og skjærer opp en squash og heller resten av laken over,det burde bli godt det også vel :)) blir spennende å smake for jeg har ikke laget denne varianten før :))

7 kommentarer

Siste innlegg