en aktiv dag

Dagen i dag ble aktiv,da dei siste gjestene takket for seg og reiste kledde fruen seg for en skogstur,været vr fint,skyet men ikke regn

dette er fint vær for en skogstur

et par steinsopper fant jeg ,litt mark var det i dem begge,men ikke gjennom det hele,så det lot seg skjære bort.Etter fjorårets store steinsoppår for min del er det omtrent ingenting i år,da er det godt jeg fikk tørket så mye i fjor :)) jeg rusler videre,men obs hva holdt jeg på å trå på ?

traktkantareller,dei går jo i ett med skogsbunnen så en må nesten se hvor en går

jeg fikk en god time + + + i skogen,og j´litt ble med hjem i korga,for jeg har alltid med noe når jeg går i skogen på denne tiden,og i dag ble det en kurv

det var godt å få beveget seg i skogen,det gjør godt for kroppen min det :))

og når jeg i tillegg får god matsopp koser jeg meg 🙂 denne soppen ligger nå i sopptørkeren ,så har jeg litt mer tørket sopp til senere bruk

I går var jo jeg i båt med yngste sønn,han fikk en fin lyr som han lot bli igjen hos a mor :)) jeg lot den henge natten over og etter skogsturen bar det hjem for å lage gode fiskekaker

fisken gav 51 fiskekaker ikke verst det da 🙂 så her ble det fiskekaker både til lunch og til middag i dag hi hi

siden det var fint vær i dag og ikke regn fikk jeg lyst på en sykkeltur også,jeg har en plass jeg finner piggsopp og da må jeg sykle litt over 2 kilometer .Så jeg tok med et nett og syklet avgårde

jeg sykler gamleveien bak tunellen,den er nesten grodd igjen siden tunellen kom og veien ikke lenger er lov å kjøre på,skogen vokser til så det nesten bare er en smal sti

jeg kommer frem til skogen hvor piggsoppen vokser

nei jeg tenkte overhode ikke på piggsopp da jeg syklet avgårde,nett ble med for jeg trodde kanskje jeg kunne finne litt med trektkantarell,men når jeg var fremme åpenbarte disse vakre soppane seg :)) det blir slik att jeg bare stirrer og sier oi :=)

snur en disse soppene og ser under dem,ja da skjønner en hvorfor dei heter piggsopp,for disse har pigger,så finner dere en liten gulrød eller teglfarget sopp med pigger under er det en god matsopp,det er en til den er nesten kvit,den er lys gulkvit og har kvite pigger,den er noe større en denne rødbrune ,begge er gode matsopper.Finner dere derimot en brun eller en som vokser på tre med pigger på,ja da lar dere den være,det er ikke matsopp 🙂

jeg fant mange piggsopper i ettermiddag :=) det var utrolig kjekt ,det ble ikke noe særlig med traktkantareller,men det er helt greit det,jeg fant jo den sorten i førmiddag :))

har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med disse soppane ennå,piggsopp er best ferske ,får se litt i kokeboka mi om sopp så kanskje det blir noe av det til middag i morgen ,finner nok på noe :))

Ha en koselig kveld da

22 kommentarer

Siste innlegg