Kremle

som der nå hvet så liker jeg å gå på jakt etter gode matsopper :)) i noen år nå har jeg holdt meg til dei trygge som jeg har lært når jeg har vært på soppkontroll.

Vel jeg har hatt et ønske om å lære hva som er kremle og det fikk jeg lære på søndag :)) og til min lykke var to av kremlene matkremler ,ja av dem vi har her hos meg :))

I dag var dagen for å gå i skogen og se etter flere enn dem jeg tok med på soppkontroll søndag

kremlene utvikler hatten under bøset på bakken ,så unge eksemplarer kan ligge gjemt som dere ser her

koster vekk bøset og sopphatten åpenbarer seg

denne hadde jeg med på soppkontroll og er derfor helt sikker på den :)) en skarp gulkremle ,litt okergul farge på hatten

tettsittande skiver under hatten og kvit stilk uten ring eller slire,en kremle er sprø og fast i konsistensen,en kan smuldre den opp mellom fingrane 🙂 og den er tørr uten noe saft som pipler ut når en skjærer jennom soppen ,i tillegg kan en dra av det ytterste laget på hatten.jeg fant en fin liten bukett med denne soppen i dag+ 3 grønnkremler og gjett hva,jeg turte tygge på en bit i skogen :))

Tenk alle åra jeg har sparket denne soppen med skotuppen og trodd den var farlige,godt jeg fikk anledning til å lære no da

disse kremlene som jeg fant vokste på barnål grunn i skogen

det er viktig å kle seg i farger nå som det er hjortejakt :))

dagens funn av kremler

i tillegg fant jeg en rødskrubb,en liten steinsopp  2 små granmatrisker og noen svartbrune rørsopper :))

jeg lærte også noe nytt i dag når jeg satt og leste i en av mine soppbøker,rødskrubben ( den med skjellete stilk) kunne tørkes bare en kokte den i ca 15 min først,det var jo greit å vite for jeg liker no best å tørke soppen for i fryseren blir det fort fullt :))

Så nå ligger rørsoppane i sopptørka,resten har blitt en deilig omelett,det har jeg lært av seljordslia :)) og det blir ikke siste gang jeg spiser soppen på denne måten

om jeg likte kremle ?

ja gjett om,dette måltidet var helt nydelig,salat fra egen hage tomater fra eget drivhus og sopp plukket i skogen,jeg er priviligert :))

hva annet har jeg bedrevet dagen med ? jo da jeg kom ut av skogen stoppet jeg hos ei granne ,der vanket det både kaffe og marsipankake :)) og her hjemme,nei her har jeg ikke tatt oppvasken engang,her har jeg bare slappet av med koftestrikket mitt

jeg har hatt en rolig og deilig dag,tror kroppen min trengte det no ja :))

17 kommentarer

Siste innlegg