Sild

Det er litt merkelig dette med lyster,jeg har tenkt slik på marinert makrell,og jeg har prøvd å fange den,ja senest i dag 🙂 men den er ikke på hugget,den svømmer fint forbi,jeg ser den,svære stimer men hva nytter vel det når den ikke vil bite på kroken.

Vel jeg låg i senga og tenkte,det var da jeg kom ihug silda jeg fikk av min venninne tidligere i år,eller var det i vinter :)) samma det,jeg fikk et bærrenett fullt,og da er den beste måten å benytte silda på å salte den ned.

Så da jeg stod opp gikk jeg i kjelleren og hentet opp noen sild

jeg tok først opp 3 stk,men hentet opp 2 til :)) jeg kokte lake av sukker,edikk og vann , jeg filiterte silda og skar den i biter før jeg la det i kaldt vann for litt utvanning,og medan det låg i vann gikk jeg en tur ned til kaia med rasket og prøvde samtidig fiskelykken

som sagt så ville ikke makrellen bite ,den rett og slett lekte med meg der den seg sakte forbi helt inne ved vannkanten,fram og tilbake ,men jeg fikk en fin morgen da :))

jeg tuslet meg opp igjen og gjorde ferdig silda mi

det ble et stort glass med tyttebærsild :))

Vi skal på bobiltur til helgen,vi skal gå tur i fjellet ilag med svoger og svigerinne,vi skal campe i hagen utenfor hytta demmers,da er det hyggelig å lage noe godt å ta med,for vi skal nok hygge oss sammen rundt et godt måltid også  🙂

i tyttebærsilda har jeg laget en lake på 2 dl edikk,4 dl vann og 3 dl sukker,dette kokte jeg opp og avkjølte

Så la jeg lagvis sildebiter,rødløk,tyttebær et par små laurbærblad,noen hele pepperkorn,litt revet skall av sitron og noen dillkvaster som jeg mot alle ods fikk frem i grønnsakshagen min :))

Nå skal fruen være litt husmor og vaske litt i heimen,ønsker dere alle en nydelig fin dag

17 kommentarer

Siste innlegg