for en kamp

ute skinner solen,men jeg har ikke vært ut for dør.Nei jeg har ikke sittet på baken heller,jeg driver en kamp,en kamp mot melmøll ( det var ikke så enkelt å ble kvitt disse kreka,tre dager på rad har det kommet flaksende 1 hver morgen,det betyr att jeg ikke fikk bort alt i en gang,så i dag har jeg jobbet og kjemmpet mot utysta.

jeg lurer på en ting,hvordan i alle dager greier folk seg uten spisskammers,jeg hadde iallefall hatt et stort problem med å plasere matvarene,ja ikke bare mat,men alle kjøkkenmaskinene  også

det er ikke bare kjøkkenbordet som er overfylt ,gulvet og kjøkkenbenken er like fulle

og om dere tror att mitt kjøkken skinner no,ja da tar der feil,for her er det akkurat like fult,spisskammerset derimot er singla tomt

jeg har støvsugt både vel og lenge ,jeg har gått gjennom sprekker med en heklenål men jeg finner ikke noe,derimot fant jeg en puppe med larve i hengande på veggen og en under en pastikk på hylla over skapene,disse ble destruert ganske kjapt.

Nå tenker jeg det skal få være slik ,så krysser jeg fingrane for att min kjære har silikon så vi kan tette alle sprekker før matvarene + ting og tang blir satt på plass.

Jeg leste på nett att en melmøll kan legge 70-500 egg,hjelp sier jeg bare er jeg skikkelig uheldige må jeg kjempe lenge,er jeg heldige så har jeg fått vekk det meste,så lukker vi resen med silikon :=)

Jeg har jobbey med å sjekke alle matvarer,jeg har hatt alt i bokser og på glass,noen uåpna poser hadde jeg bare en pose utenpå.Noe sa meg att jeg skulle sjekke her også og åpnet en pakke med grillmel,det var en uåpnet og ny pakke,sukk,det var larver i,hvordan er det mulig,det gikk rett i søpla og resten av det som bare hadde pose rundt seg ble tømt over i bokser.

Nå finner jeg ikke mer så da tenker jeg å ta en pause,så får eg sjekke en ekstra gang hver ting når jeg har det på plass igjen.

Har ikke bestemt meg om eg skal tørre å la alt stå på kjøkkene t i natt,enn om noe flyr og sprer seg på kjøkkenet også,nei eg må sikkert sette det på plass i kveld,eller ? fysj for en kamp

38 kommentarer
    1. Jernbanefrua..: nei dette er ikke moro,leser att det er ufarlig og att en ikke behøver å kaste all maten,det holder å fjærne larver og møll,men usj det frister ikke meg så her går det i søpla,skal tro hvor det har kommet fra,for det står skrevet att det oftast kommer fra en pose som er infisert fra butikk eller fabrikk

    2. Æsj så ekkelt, og så utrolig mye ekstra arbeid det gir. Jeg kjøpte grovbakstmel og noen andre 1 kilo poser med mel før jul (10 for kr 100) og en dag jeg skulle bruke en pose så jeg noen bittesmå prikker som beveget seg under bretten utenpå posen. Jeg fant ingen dyr når jeg så ned inni posen, men kastet denne likevel. Uken etter skulle jeg bake igjen, og tok frem en ny pose…med prikker! Det viste seg at alle de posene jeg hadde kjøpt på tilbud hadde disse små “lusene” eller hva det nå var. De var ca 1 mm lange. Så alt melet forsvant rett i bosset! Så jeg lurer jo litt på om de var med på kjøpet, eller om de har dukket opp her hos meg, men jeg har ikke funnet det på andre ting i denne boden…. Skikkelig kjipt uansett, og dyrt å kjøpe på tilbud 🙂

    3. For et mareritt! Må jo bety at vi må sjekke posane før vi går inn med de….Håper du har vært heldig nå.
      Eg hadde spiskammer i et hus vi eigde i -60 åra. Skulle gjerne hatt det nå og, men klarer meg.
      Lykke til.

    4. Jeg fant dette på nettet Connie,men du har kanskje lest det allerede. Trasig at du har fått dette i huset og når en må kaste noe en bruker til baking og mat så er det ikke noe artig. Håper du får en god helg og blir kvitt skitten.
      Derimot anbefaler han å pakke de andre matvarene i plast, og legge dem i fryseboksen i 2-3 døgn, til de er gjennomkalde. Slik tar man knekken på skadedyrene, og man slipper kondens direkte på matvarene ved hjelp av plasten.
      Deretter gjenstår det å finne frem støvsugeren, og støvsuge kjøkkenskapet rent.
      – Er det møll som har vært på besøk, bør man passe på å støvsuge også rundt festene til hyllene. Der kryper de inn og forpupper seg, og da er det i gang igjen, sier Ottesen.
      Det man derimot ikke skal gjøre, er å bruke giftstoffer i kjøkkenskapet. Han anbefaler heller ikke bruk av vann og vaskemidler.
      – Unngå vasking! Vann vil gjøre det trivelig for skadedyrene. Velger man å vaske, bør man bruke så lite vann som mulig.

    5. Æsj, det hadde vi i fjor og det tok mange uker før vi ble helt kvitt det. Kastet alt som ikke var i bokser, og kjøpte inn bokser til det meste.
      Til slutt fant jeg mange under teppet i stua, og da gikk det på søpla også. Da ble vi endelig kvitt dem.
      Håper dere blir kvitt det raskere. Det er noe ordentlig herk å få i huset.
      Lykke til! 🙂

    6. Hadde det en gang jeg også. Utfordringen er jo at de kanskje har lagt egg som man ikke ser. Jeg hadde plastposer på alt og undersøkte posene jevnlig så jeg fikk kastet etterhvert som de dukket opp i posene. Jeg har ikke spiskammers, bare skuffer 🙂

    7. Ish…så trasig!! Ja jeg har alltid ønsket meg et spisskammers..men her står marskinene på benken og i skap..og tar opp plass…Så kan ikke ha så mye…Du får fortsette kampen, og kaste ALT av mel..så er du sikker..kanskje noen er bittesmå som du ikke ser? i noe av det du tar vare på…jeg hadde kastet alt! hihihi lykke til med jobben! og du får jo tatt en stor rengjøring da….Ha en god kveld!

    8. Oj.. dette hørtes alt for kjent ut :((
      Jeg holdt på i over ett år for å bli kvitt uhyrene. Spisskammerset fikk jeg restaurert, og jeg kaster alle varer som er infisert. Det er nok rett at vi drar med oss skrekkdyrene fra butikken. Dette skjedde 2 ganger for meg. I tillegg oppdaget jeg dyrene 2 ganger på butikken (forskjellige butikker). Jeg tror det er slurv fra møllerne..? Nå har jeg flere tette 30-40 liters bokser som jeg oppbevarer alle tørrvarer i. Jeg har også mange tupperware i kjøkkenskapene som gjør at jeg holder bedre oversikt. Dyrene liker både mel, pasta, frø sov…
      Når jeg handler tørrvarer pakker jeg dem gjerne i fruktposer på butikken, eller pakker dem i plastposer når jeg kommer hjem. DETTE GJØR JEG SELV OM DET ER LENGE SIDEN JEG BLE KVITT ARTIGKARRAN. Når varene er pakket inn, legger jeg dem i fryseren med det samme. Der får de ligge i minimum 3 døgn. Ikke minst rengjør jeg oppbevaringsboksene ofte.
      Det viktigste av alt: Jeg bruker øynene godt. Studerer varene på butikken, når jeg er kommet hjem og hver gang jeg skal bruke dem.
      Tro meg; jeg har alle slags medfølelser for deg.. LYKKE TIL, du blir kvitt dem til slutt..

    9. Ikke bra dette. Jeg hadde en kollega som hadde dette. Ble rett og slett ikke kvitt det.
      Til slutt kasta ho alt av varer og støvsugde igjen og igjen….mem varte veldig lenge. Sikkert fått det med deg hjem fra butikken.

    10. Hobbystua: ja jeg har lest,jeg fikk reddet all mel til brødbaking og bakte 10 brød for å slippe utøy i det melet,men har kastet masse,jeg orker ikke tanken på å spise noe som har vært dyr i,resten har jeg hatt i bokser,bortsett fra to pakker som skal i fryseren en tur.
      jeg har støvsuget 2 ganger nå,vasket jo første gangen før jeg hadde lest,i kveld skal min mann ha silikon i alle sprekker så ingen får lurt seg inn der igjen :=) så håper jeg har fått ut alt nå

    11. Mariann Sæther Tokle: det er akkurat det,vi ser jo ikke noe,men tenker vi tetter sprekkene så kanskje det hjelper,jeg hadde en uåpnet eske med grillmel som jeg puttet i en pose,i dag åpnet jeg esken og der var det liv gitt,så den reiste fort ut i søpla

    12. Anonym: ett år ,hjelpes meg eg håper inderlig att jeg har fått vekk alt nå jeg hi hi ,for jeg har bare sett dem i spisskammerset,så her krysser jeg fingrane for att det ikke kommer ut av det rommet.blir å bruke plastkasser og bokser på alt heretter også

    13. Jeg har hatt melmøll jeg også, fryktelig irriterende. Jeg frøs alt, og så kastet jeg det. Orket heller ikke tanken på å spise noe det kanskje har vært dyr i. Men da jeg frøs alt, så er jeg nok sikker på at det ble knekt, før jeg kastet det og det fikk sjansen til å formere seg og komme inn igjen.
      Jeg leste at om man pakker inn alt godt i luftett boks eller pose, og møllen ikke får tilgang, vil de være garantert borte etter 7 måneder. Så jeg støvsugde og tørket og ordnet så godt jeg kunne, og pakket inn alt nytt jeg kjøpte, og har ikke sett en møll siden. Men jeg HAR sett dem i butikken. Og da pleier jeg å si ifra. De går med en gang og rydder hyllene når jeg sier ifra, så det er nok tydelig et problem det der. Og selv om jeg ikke skal ha bakervarer, så pleier jeg ofte å sjekke melpakker og sånt når jeg går forbi i butikken, sånn at jeg kan varsle hvis jeg ser noe. For det er ikke kjekt å få i hus altså.
      Lykke til.

    14. Eva: da er det håp om att jeg blir kvitt dem før et år er gått :=) jeg har kastet noen bærenett nå,resten er i tette bokser og jeg kunne ikke se noe i maten jeg hadde i boksene før jeg hadde på lokk,så krysser fingrane for att dei dør ut,på butikken har jeg aldrig sett dem,men jeg kommer helt sikkert til å bli flink å ha maten i tette bokser uansett

    15. Uff, noe så ille. Ja, jeg har et rom med masse mat og hjelp om det skulle komme udyr der! Jeg har hatt melbiller en gang, men det gikk greit å bli kvitt med å kaste, rydde og vaske unna resten. Føler med deg her, men nå har du da jammen fått ryddet opp! Trøsteklem fra meg 🙂

    16. De er egentlig ikke så vanskelige å se…det er akkurat som et lite spindelvev med svarte (dem jeg har sett) bittesmå prikker i, som henger i sprekker og sånt i pakningene. Gjerne der man åpner og lukker melpakningen. Vet ikke om det er eggene eller hva det er, men de trives jo godt der har jeg forstått, og vokser og utvikler seg. Jeg har sett det flere ganger, har blitt veldig obs på det, for har ikke lyst å ha det flere ganger.

    17. Margrethe: ja nå håper jeg det snart er tomt for disse utysta,vi har fylt sprekker med silikon nå i kveld og jeg tok og spraya litt med insektspray,maten er godt pakket i tette bokser,og det som var dyr i er kastet,melet har jeg flyttet ned på matbuda i kjelleren i tette plastkasser med lokk,så da har jeg iallefall gjort det som er mulig,nå må jeg bare følge med og se om det dukker opp mere

    18. fjellgeitbundingen: melmøllen kan følge med på tørka frukt,bønner og div annet også,jeg åpnet en pakke grillmel i dag som var e´helt ny og uåpnet,det var larver i den også,og hvordan kom dei seg inn i den pakken ? nå har jeg kastet det meste ,av mel,noe har jeg lagt i fryseboksen og det siste melet som var innkjøpt bakte jeg opp brød av,så nå er spisskammerset fritt for mel,medan pasta,ris,bønner og slike ting er i tette bokser,møllen bør forsvinne no

    19. Føler virkelig med deg, hadde sånne på besøk for 3 år siden, og jeg holdt på i flere uker med gjentatte omganger med støvsuger og vasking. Tilslutt kastet jeg alt i matskapet, og alt nytt som ble kjøpt inn havnet i tette bokser. Lykke til iallefall…..

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg