ut og samle gjødsel

jeg har hørt det før,men i dag leste jeg om ei som har grønnsakshage som interesse .Alt har godt av litt gjødsel og denne damen hadde hørt att tang og tare skule være supert som gjødsel,ja bedre en fullgjødsel en kjøper på butikken.Hun var skeptisk men testet det ut et år,og aldrig før har det grodd så godt ,selv om det var sjøsalt i tangen,denne damen hadde en agurkplante som hang,den var moden for komposten,men hun ville teste den med tang føst,jammen kviknet den til og begynte å produsere agurker igjen,og det ble mange å høste etter den gjødslinga .Nå går hun og blukker noen sekker hvert år ,noe gjødsler hun med og noe går i komposten.

Nå tester jeg det også,jeg må jo det

først ble det et lass mer tør tang,dette hadde jeg i komposten,litt til kaldkompostering og litt til varmkompostering

så trillet jeg ned til fjorden igjen og hentet et lass våt tang

den våte tangen la jeg på marka inne i grønnsakshagen,jeg spylte tangen i flere omganger,så var det å fordeli litt rundt omkring i beddene :=)

så var dagen kommet hvor jeg plantet ut squash plantene og med rikelig med tang rundt og fiberduk over er jeg megaspendt på hva som skjer :=) vil det vokse eller vil det visne

jeg plantet ut brekkbønner,dei hang litt med hode med det samme,men dei har strammet seg opp til kvelden igjen,og her ser dere det har blitt gjødslet med tang,i tilleg hadde jeg tang på løpstikken,rabarbraen og potetene,ja jeg har i en pallekarm som ennå er tom også,men der skal det komme sellerirot etterhvert,den liker varme og går i stokk om det blir for kaldt,så den skal få bo i drivhuset en stund til tenker jeg :=)

oreganoen kan snart brukast,hmmm kanskje jeg må hente litt mer tang for denne har ikke fått noe

og medan jeg jobbet i hagen så sang flugesnappermamma og til kvelden var både mamma og pappa flugesnapper ute men da var kamera inne :=)og om noen lurer så har iallefall denne kroppen gangsperre i kveld

19 kommentarer

Siste innlegg