luftløk

ja jeg har masse luftløk jeg,allerede i januar,februar begynner den å bli grønn og når snøen forsvinner er den klar til å nytes ,bruker den nesten som en vårløk,eller opphakket på samme måte som med gressløk,men har en masse rekker en ikke å bruke opp alt før den går i blomst,det er der den har navnet sitt fra,luftløk.Ja for det er ikke blomster som kommer sånn som på gressløken,nei det er små klaser med småløk,fine å surre i smør eller ha rå i en salat

dette bilde tok jeg i april,da var luftløken akkurat passe og fin i salaten

i dag ser det slik ut,stilker med små klaser av småløk i toppen

ikke alle vokser rett opp

noen tar skikkelige krumspring.Når småløken har vokst skikkelig ut kan jeg klippe ned alt og nye fine vårløk vokser ut igjen og kan igjen pryde salaten :=)

ikke lenge før jeg må fjerne fiberduken jeg har over squash plantene,nå begynner dei å legge seg over kanten og det er fulle av knopper,mange hannblomster ser eg,men får håpe og tro det blir noen hoblomster også uten det blir det få squash å finne

i fjor hadde jeg 6 sellerirotplanter,men fikk ingen sellerirøtter,sneglene spiste dem opp,i år har jeg 16-18 planter og alle vokser sakte men sikkert og har det helt utmerket under fiberduken,fortsetter det slik kan jeg høste egne sellerirot til høsten

og bær,ja det blir nok i år som i fjor

 

9 kommentarer

Siste innlegg