litt innformasjon om sopp

god morgen.Jeg ser att veldig mange ønsker å plukke sopp,men dei tørr ikke ,er redd for å plukke feil,tenkte jeg kunne gi litt innformasjon .

1 skaff en god soppbok av norske forfattere

2 les på nett

3 det er soppkontrolører rundt om første helg i september,oppsøk dem der får en nyttig læring og en får soppen sin kontrolert

4 en trenger en liten kniv,en børste og en kurv eller ruftig nett,sopp skal aldrig i plastikkpose,da det lett blir fordervet

5 lær 2-3 trygge sorter og kos dere med det,utvid sortimanget når dere er litt mer trygge

6 lær hvilke som er dødlig giftige ,styr unna dem

7 er du usikker,la soppen stå :=)

jeg har skjønt att kantarell er noe dei fleste hvet hva er,da er det greit å begynne med den :=) her er det lite som jeg finner,men jeg fant et lite fat da og koste meg med det

granmatriske ,som navnet tilsier vokser den med gran ,den er orange under hatten ,har skiver og er ofte gusjegrønn på hatthode

når en skjærer i den kommer det ut gulrotfarga saft som setter seg på fingrane,det finnes en forveksling og det er furumatriske som også har gulrotfarga saft,begge er gode matsopper og det er ingen andre sopper som har gulrotfarga saft,er saften kvit er det feil sopp .Men larvene liker denne godt og går fort i soppen så det lureste er å dele soppen i skogen så slipper en å komme hjem med mange sopper som må kastes

rødskrubb,en rørsopp.Dvs att under hatten er det et rørlag og ikke skiver,stilken er skjellet som dere ser og hatten teglrød,dette er en ung sopp,etterhvert vil hatten flate seg ut og soppen kan bli kjempestor,denne vokser i symbiose med bjørka .Deler en den i to blir snittflaten blåsvart men det skal være sånn ,den MÅ varmebehandles minimum 15-20 minutter siden den ellers kan være litt tungt fordøyelig,det finnes en brunskrubb også,men den lar jeg stå siden den som regel er bløt eller full av mark

dette er en steinsopp.også denne har rørlag under hatten,rørene er først lyse men senere gulgrønne

denne ser dere har fått gulgrønne rør da den er i et annet stadie :=)

dette er noen av artene jeg har plukket i år,har plukket kremler også,men det er en sopp jeg først ble kjent med i fjor så den introduserer ikke jeg nå,det er litt å lære skal en plukke den,og er dere interesert kommer det nok flere etterhvert som dei popper opp i skogen

22 kommentarer

Siste innlegg