god morgen

utwe er det 13+ det er skyet me en vi ser også blå himmel,det er tørt og det er friskt :=) jeg har kledd meg med tanke på en liten skogstur,jeg har funnet steinsopp på hver tur til nå og siden steinsopp er godt tar jeg en tur i dag også :=)

I går da jeg våknet spurte jeg mannen om han kunne ta oss damene med ut på middag,og det kunne han,jeg syntes att jeg fortente å få en fridag fra grytene og jeg syntes min svigermor fortente det også,hun har fortsatt besøk oppe ,ei superkjekk dame som er niesen til min mann ,og da klokken nærmet seg att det var tid for å tenke middag sette vi oss i bilen og kjørte til Stryn,det er en biltur på 40 minutter fra oss.

da vi kom dit kjørte mannen av veien og fortsatt på gamleveien og videre opp til skisenteret og hyttefeltet,lite ante jeg att det var noe slikt der,ja jeg hadde aldrig vært der før,men du verden så vakkert for ikke å snakke om det enorme hyttefeltet,det var reine landsbyen :=) ikke var det småhytter heller så det må være folk med penger som bor der oppe ja.

Vel vi kjørte ned igjen og fant spisestedet,maten ble bestilt og jeg spanderte på alle,etter middagen spanderte niesa desert på oss alle :=) det ble en hyggelig middag.Etter middagen oppdaget vi att noen butikker var åpne,Stryn er en turistmagnet og jeg tenker det er grunnen til åpne butikker,3 stykk merkevarer,Rico Vero ,Moods of Norway og Skogstad ,og vi handla alle bortsett fra svigermor som er tro mot søndagen  :=) jeg kjøpte endatil en julegave ,så jeg var fornøgde

damene ble foreviget,og jeg fikk testsitte på den rosa traktoren hi hi

Da vi kjørte hjemover kjørte mannen nok en omvei,damene i baksete satt godt dei og koste seg på tur,og jeg fikk større og større øyne,ja for vi kjørte gjennom skog og det poppet opp sopp hele veien

dei i baksetet syntes det var rart att vi såg sopp,og jeg kviterer med att jeg såg masse,gjett om jeg fikk lyst på sopptur da :=) men ikke var jeg kledd,ikke hadde jeg med noe å ha soppen i og ikke hadde jeg med kniv ,men en stor fin steinsopp dukket opp og den tok jeg med hjem :=) den fylte en hel stekepanne .

Mannen stoppet og tok bilde av en gruppe sopp

dei vokste opp fra veien ,denne hadde jeg ikke sett før,den likner jo på rødskrubb som jeg har plukket mange ganger,men denne manglet dei svarte skjella på stilken.

Vel hjemme tar jeg frem soppboken min og etter å ha lest og googlet kom jeg frem til att det må være ospeskrubb.

Skrubb er en gruppe sopper med tilhørighet til forskjellige trær,rødskrubb ved bjørk,brunskrubb også ved bjørk ospeskrubb  må være ved osp ,og vi har noe som heter svartskrubb,den vokser også med bjørk,og noe het furuskrubb mener jeg og eikeskrubb som dere skjønner er det flere,noen skal være bedre enn andre men til felles kan alle disse gi magebesvær ,derfor er det meget viktig å gi varmebehandling i minimum 20 minutter.

Jeg lar soppen stå,men det var et hyggelig møte med den da :=)

vel da vi kom hjem dukker søsteren til min mann opp og mannen hennes,da var det svigermor som spanderte kaffemat,det ble en veldig hyggelig søndag :=)

Men nå skal jeg en tur i skogen ,så skal jeg plukke noen plommer og lage litt plommesylte så blir det nok litt strikking,på pinnene har jeg nå en julegave ,det blir en fin dag :=)

10 kommentarer

Siste innlegg