sopptid,jepp da er dagen bestemt

ikke det att vi spiser sopp daglig,men det er spennende å jakte på sopp,finne gode matsopper som kan brukes gjennom hele året,har jeg veldig masse gir jeg bort tørket sopp om noen av mine vil ha :=)

så det ble en tur i skogen i dag også ,matauk og fin tur i samme slengen

sjekk den da,ja det er samme sopp,rødskrubb :=) den lille er helt perfekt størrelse til mat,den digre er stor som et serveringsfat og for gammel til mat,men jøss så stor den kan bli og den var ikke markspist :=)

jeg kom over mange sopper av denne sorten her,det er en rørsopp

dette er samme soppen bare i en litt tidligere stadie

slik ser den ut på undersiden,jeg mener dette er en blodrørsopp det skal være en 2 stjernes matsopp,søndag er det soppkontroll om jeg får meg en tur skal jeg plukke med meg noen og få dem kontrolert,har jeg rett har jeg en ny på lista mi over trygge sopper,men jeg spiser den ikke før den er kontrolert :=)

i dag plukket jeg noen få traktkantareller,og fortsetter det fuktige været blir det enorme mengder av den,men får vi sol og tørke,ja da tørker denne inn

traktkantarellen tørker jeg,den er super til dei fleste retter,bruker den alltid i pizzasausen

rødskrubben,det har vært svært mange fine i år men jeg har ikke plukket så mange,i dag derimot fikk 3 bli med hjem. jeg tørker dem så får vi se hvordan jeg liker det

kremler,nå har jeg lagt dem i olje etter først å ha kokt dem noen minutter i en edikklake,så får vi se om det faller i smak,må jo prøve nye måter å bruke dem på

et par små piggsopper fikk følge kremlene

ellers er det fortsatt mest steinsopper jeg finner,dei fleste har blitt for gamle til mat,sopp er ferskvare og venter liksom ikke på att en har tid å gå i skogen og plukke.Så her er steinsopper og svartbrun rørsopper,begge er 3 stjernes sopp som blir ennå bedre etter att dei har tørket ,så nå er sopptørkeren full og står nå og tørker sopp i kjelleren :=)

Da skogsturen var over vart det kaffe hos grannen,en kjekk dag med både skogstur,sopptur og sosial samvær med granne :=) og medan jeg koste meg gjorde vaskemaskin og tørketrommel husarbeide for meg :=)

14 kommentarer

Siste innlegg