Soppens dag

første helg i september er det soppens dag og rundt om i lande kan en finne soppkontroller

I dag tok vi turen til Ivar Aasentunet ,jeg kom over en ny sopp her hjemme som jeg ville ha kontrolert,jeg var 99% sikker på hvilken sopp det var men en må være 100 % sikker :=)

så før vi kjørte måtte jeg i skogen her hjemme og hente soppen :=) og jeg hadde rett dette var blodrørsopp og den klasifiserast som en 2 stjernes matsopp,så nå ligger den oppdelt i sopptørka mi ,eneste med denne er som med rødskrubben,den må varmebehandles i 20 min før en kan spise den.

Dette er ikke en sopp jeg ville begynt med som første sopp for der finnes 4 rørsopper som er røde på stilken og to av dem er ikke matsopper,så jeg tenker att disse forklarer jeg ikke nermere her til dere :=)

når vi kom fram fikk vi en gjennomføring av diverse sopparter,for nybegynnere er det jo en fordel å følge litt med,og han som snakker skulle være med i skogen,dei som ikke hadde plukket før kunne gå ilag med ham.

Det ble presistert att kvite sopp med kvite stilk og kvite skiver under skulle vi holde oss langt unna,ja for i den gruppen har vi kvit fluesopp som er dødlig.Da jeg kom tilbake ble jeg fortalt att en i gruppen hadde plukket nettopp det vi ikke skulle,nemlig flere kvite fluesopp,jammen godt der var en soppkontrolør ,og det viser jo kor viktig det er å følge med i timen også.

vel jeg kan en del soppsorter så jeg og mannen min gikk litt for oss selv,jeg lette etter sopp og mannen tok bilder :=)

fin utsikt da

i den brune kurven er rørsoppen jeg tok med hjemmefra,en blander ikke med sopp en allerede hvet er matsopp,så i den blå kurven havner trygge sopper som jeg kjenner,og i posen jeg har hengande på veska har jeg usikre sopper som jeg vil hvite hva er

En fin tur,jeg lærte 2 nye sopp i dag og dei to jeg hadde i posen fikk jeg beskjed om att ikke var matsopp,,så det er viktig å ike blande usikre sopper med det en er nesten trygg på er matsopp

Nå var det ikke mye sopp å finne der vi var i dag,men det var heller ikke målet,målet var å få kontrolert soppen jeg tok med hjemmefra,blodrørsopp,i tillegg lærte jeg hva som var sandsopp,hadde 2 med meg hjem,det er også en rørsopp.

4 gangen jeg oppsøker en soppkontrolør og jeg blir mer trygg for hver gang jeg har vært der

14 kommentarer

Siste innlegg