SQUASH

Jeg har hatt litt squash i grønnsakshagen min i sommer,når dei har fått en fin størrelse plukker jeg dem og bruker dem oftest i en salat,da vi reiste til Sandnes hadde jeg et par stk som jeg tok med meg,liker jo ikke att dei ligger og kommer bort.

Min søster sukket da jeg tok dei fram :=) ja for hun hadde vist enorme mengder selv.Da vi kom dit spiste vi taco og da løvde vi rikelig med deilig kjøttdeig inntullet i tacosaus,min søster lurte på hva hun skulle bruke all squashen til,og en dag tok jeg den ene ,delte den i 2 og skrapte ut det myke i midten,det blandet jeg inn i tacokjøttdeigen før jeg fylte det tilbake i dei oppdelte squashane,så dryste vi ost over og rett inn i ovnen :=) det ble en smakfull og god lunch.

Da vi så reiste hjem sendte hun med meg squash hjem igjen,dei hun hadde dyrket frem

ja den lille er en normal en ,den har jeg dyrket ,den digre har moin søster avlet frem og dette var slettes ikke den største sa hun :=) den vog tett på 2 kilo ,i tillegg hadde jeg ennå en av den minste,så hva skulle jeg gjøre med all denne squashen ? jeg googla og i dag har dagen gått til å benytte all squashen så ingenting går til spille

det første jeg gjør er å rive opp 1 kilo squash,drysser salt over og setter det til side så vesken får renne av seg

medan det renner av seg tar jeg nok en stor bit squash og deler opp i terninger,så tar jeg gulrot og en stor løk og deler det også i terninger

jeg hadde igjen litt kjøttpølse fra middagen i går det ble delt opp i tillegg litt god spekepølse :=) ,medan jeg stod der og skjærte alt i terninger kokte jeg pasta før jeg lagde en tykk og god kvit saus

saus og dei ørige ingrediensane blir godt blandet og fylt opp i former,4 stk :=)

jeg legger på rikelig med revet ost ,så er det rett inn i ovnen :=) og medan det står der og koser seg tar jeg igjen den revne squashen som står og renner av seg

jeg lager ei røre der leg tar 2 egg salt og pepper 3 dl mel og rører det sammen med squashen som er en kilo ja og en revet løk

lager fine kaker og steker dem gyldne

og da jeg hadde stekt opp hele røren var også gratengane ferdige

smakfulle og gode squashkaker til en kjøttfri mandag :=) og squashgrateng ,det må bli en slik grateng til middagen i dag :=)

men jeg hadde ennå mere squash igjen ,jeg googla litt til og da ble det en gulrotkake hvor halvparten av gulroten ble byttet ut med squash

kaken ble deilige ,myk og saftig med en mild smak av kanel og kardemomme,jeg brukte brun sukker og hadde også i rosiner og valnøtter :=) har ikke smørost så glasur har jeg ikke laget,helt greit for kaken er god nok uten :=)

Ennå satt jeg igjen med squash,utrolig hvor mye det ble av den digre min søster drev frem :=) vel resten delte jeg i terninger,med løk,tørket steinsopp og oregano og en stor gulrot,det fikk steke litt før jeg hadde i en bokst tomat og en med tomatpure

dette stod og putret i en god time før jeg tok fram stavmikseren og moste det hele

så har jeg god og hjemmelaget pizzasaus til 4 store pizza :=)

ja kan du ikkje nytta en squash so,så er du ikke verdt ei squash å få hi hi ,bare tulla :=) men det ble iallefall masse god mat med en felles inngrediens,nemlig squash ,bare å fryse ned og ta opp når en vil :=) og ingenting gikk til spille :=)

Nå først dukket sola opp her på Leira,vi går mot den tiden hvor sola ikke går over fjella her hos oss,da er vi uten sol i snart 4 måneder,ja vi ser den i fjelltoppane da,bare ikke her nede i dalen,så nå tar jeg en tur ut og nyter den før den forsvinner igjen ,ha en fin dag da

 

18 kommentarer

Siste innlegg