ut på tur aldrig sur

i dag tok jeg fram sykkelen,jeg skulle i soppskogen men ikke den som er her jeg bor,jeg skulle på jakt etter piggsopp nemlig

jeg syklet gamleveien og der var det høst der :=) angret en stund på att eg tok sykkelen for det gjorde vanvittig vondt i kneet å trøde (

men fysioterapauten sa jeg skulle bevege meg og ikke bli sittande,soppturer var fin trening da jeg fikk tatt knebøyer hver gang jeg plukket sopp :=)

vel jeg kom meg frem og jeg kom meg til skogen jeg skulle til :=) det var godt å komme av sykkelen det er iallefall sikkert

skogen såg først tom ut,men den som leter finner noe lyste opp og det var noen store fine piggsopper :=)

piggsoppen har skjegg under hatten og ikke skiver ,jeg fant noen teglrøde også,dei er litt mindre men like gode alikavel :=) så fant jeg sykt masse traktkantareller og dei fylte godt opp i nettet jeg hadde med meg ,så var det å sykle seg hjem igjen,jeg syklet tunellen så jeg slapp å gå av sykkelen for å komme forbi bommene som er på baksiden av tunellen,det var nemlig det å gå av og på sykkelen som var verst.

Vel hjemme fikk jeg kvile litt og spise lunch ,så tok jeg på støvler og spaserte til skogen min her hjemme

åsen bak huset vårt er så vakker nå :=)

sola får vi ikke før i 2 tiden og så har vi den her på tunet bare 1,5 time nå,snart er den borte så det er bare å nyte når den er her ,men det er jo vakkert når den skinner i fjella åkkesom :=)

jeg mødte på noen sånne små pusete åmer ,dei levde farlig midt på veien

jeg gikk over elven ,men i denne skogen var det tørt,jeg jaktet på kremler,nå er det en annen skog jeg hvet er full av kremler orket bare ikke gå dit for da måtte jeg gå i bratta,fant uansett noen skarpgule kremler som fikk duge :=)

og dagens soppfangst var slettes ikke værst,hele 2 kilo sopp ble med meg hjem :=) nå lurer dere nok på hva jeg skal med så mye sopp og det skal jeg fortelle dere :=) jeg skal lage soppsoya :=) aldrig gjort det før men spennende å prøve ,i tillegg til denne soppen brukte jeg tørket rødskrubb og blodrød rørsopp :=) en legger soppen lagvis med salt ,ca 150 g pr kilo sopp :=) soppen deles i store biter først og så skal det stå og safte seg i 5-6 dager ,legger på et fat for å tynge litt så det safter seg best mulig .Hva som videre skal skje får jeg skrive om når uken i salt er gått :=)

Spennende :=)

19 kommentarer

Siste innlegg