hjemmelaget soppsoya

siden jeg liker å plukke sopp og det er mye av dem i år ,iallefall her hvor jeg bor :=) så ville jeg prøve meg på noe nytt,nemlig sopp soya

det første en må gjøre er jo å plukke sopp,jeg hadde kremler,piggsopp og traktkantareller ,dette grovhakket jeg og la lagvis med salt mellom ,la et fat oppå og et lite lodd :=) så har det stått kjøligt og saftet seg 6 dager

i dag silte jeg soppen og fikk 8 dl soppkraft

sukker skulle smeltes ned til karamell

en må ta tiden til hjelp så det ikke brenner seg,når så sukkeret har blitt karamell spedde jeg i soppkraften før jeg tilsatte krydder

i en oppskrift stod det kvit pepper og malt nellik,ansjos og laurbærblad,jeg hadde ikke kvit pepper ei heller malt nellik,så jeg gikk for en annen oppskrift jeg fant,det var hele svarte pepperkorn,hel nellik ,hel stjerneanis ,hel allehånde,hel einebær,ansjos og laurbærblad

dette skulle koke noen minutter før en til slutt tilsatte rødvin

nå skulle dette koke i minst 30 min,jeg lot det koke litt lengre og til slutt satt jeg igjen med 8 dl soppsoyasaus

det er første gang jeg lager dette ,det var en kraftig smak ,ikke verdens beste dråpe ,men så er det heller ikke meningen å spise det reint,dette er et krydder som skal tilsettes mat med forsiktighet,så får vi se no da om vi vil like dette,om ikke så prøver jeg igjen jeg neste år :=)

20 kommentarer

Siste innlegg