hage oppdatering

jeg forvillet meg inn på hagesenteret i dag ,hadde planer om 2 planter  men det ble 6 stk ,sånn er det :=)) kanskje på tide å vise dere litt hvordan det går med det store bedde nedom drivhuset som jeg begynte på i fjor høst

som dere ser dukker det opp litt av hvert ,noe gress titter frem men da snur eg bare torva ,det tar eg litt no og da :=)

nå begynner det å komme litt blomstring så dette blir bra

allium ,den mystiske planten som dukket opp midt i beddet uten att jeg hadde plantet den der ,men lengre oppe i ett bedd for mange år siden og den kom liksom aldrig ,men her står den ,bladene er ikke fine ,det er åkersneglen ,den elsker disse bladene så jeg har virkelig kjempet ogplukket snegler noen dager nå

honningknoppurt,ballblom og løytnanshjerte ,gamle stauder som sto her på gården da vi tok over

hostaen kommer ,og snart er hele denne rekken dekket av disse vakre bladene og det kommer siden med vakre lilla blomster ,men åkersneglen elsker disse bladene også i det dei dukker opp av jorden og begynner å rulle ut bladene ,så jeg må sjekke hver dag

nok en god gammel staude i hagen ,den har også vært her hele tiden vi har bodd her

spansk kjørvel ,skal komme kvite blomster på, dette er en urt og smaker lakris ,fin å ha i salaten

bjørnerot ,også en urt som skal komme kvite blomster på og denne smaker litt som karri ,nå har ikke jeg brukt disse i mat,liker stauder som dufter og smaker og ikke er farlige :=) så kan en putte litt i maten om en vil ,der må eg lese meg opp litt.

Hva ble så med hjem fra hageland i dag

Coreopsis ,en staude som skal være svært hardfør og kan plantes langt nord

koreaskjegg ,den skal tåle alt,sol,skygge,vått og tørt og all slags jord ,dere skal få se bilde når den blomstrer ,blomsten er kvit

breinøkketunge ,den blir 100-120 cm høg og fulle av gule blomster som blomstrer i juli/august

dette var litt av det dere ser i det store bedde ,flere bilder får dere når ting blomstrer litt mer

15 kommentarer

Siste innlegg