august 2017

Snakk om flaks da :)

I dag tok jeg bussen til Volda,hadde noen ærender men det var slike som ikke tok allverdens med tid,dermed ville jeg starte med å gå en tur rundt Rotevatnet . Det småregnet da jeg gikk ut av busse...

en liten skogstur

I dag måtte jeg ha en liten skogstur,var så rolige på førmiddagen og følte behov for å bevege en ganske så stiv kropp,og som jeg har sagt før på denne tid av året er et nett og soppkniv alltid med ...

tirsdag 29 august

det går mot slutten av august bare to dager til etter denne så skriver vi september og da er det definitvt høst.I dag blir det en rolig dag med ikke så altformange oppgaver,må ha det kan ikke ha da...

hjelpes for en vind

ja du verden for en vind vi fikk i dag,jammen godt jeg ryddet under plommetrea for nå har jeg plukket 3 kilo plommer som vinden har blåst ned på bakken,og jeg er i gang med årets første syltekoking...

plommehøsten nermer seg

ja nå modnes plommene litt for hver dag,passe nå i begynnelsen til å smake noen hver dag,men plutselig kommer alt på en gang ,det er da det blir for mye. Det blåser kraftig hos oss i dag,da fall...

en koselig helg

Her kom helgen ganske brått på for vi tok en tur med bobilen sånn på sparket fredags kvelden,og helgen den ble fin første natten tok vi like ved Dombås,en nydelig kveld,men jammen var det kvitri...

en hjemmedag

Etter en dag borte i går og flere dager i skogen  så ville jeg holde meg hjemme i dag :)) jeg har jo mer enn nok som må gjørast her også . Vi har fortsatt solskinn og fin temperatur ute va...

en deilig dag i fjellet

i dag har jeg vært aktiv fra morgen til kveld,starta med frisørtime,det er som dei fleste damer hvet herligt :))etter timen spaserte jeg opp til sønnen,en god halvtimes spasertur i oppoverbakker,og...

god morgen. Idag får vi nok en strålande solskinnsdag,det kommer helt sikkert til å bli varmt også,men nå når jeg stod opp var det bare 7 + ute. Ja hvordan skal en kle seg en slik dag ? vel gense...

bål

No har jeg et par bloggvenner som er flinke til å lage bålkos,det lagde jeg også i dag,bare att mitt bål ble i bålpanna mannen skulle male litt på nautet vårt ,da slo jeg følge og tok ut bålpann...

Sola skin

etter dager med skyet vær og litt regn fikk vi en nydelig solskinnsdag i dag,og dagen har jeg brukt til mest kos og hygge . Starta dagen med en spasertur,gikk ei venninne i møte og vi ruslet til e...

Påvirket jeg ? nei bare fristet

Jeg hadde egentlig ikke planer om å gjøre noe mere i dag,men så viser bloggvenninne etdiktomdagen bilde av en fin og rød bringebær,jeg innrømmer det glatt,jeg ble fristet hi hi Så da vi hadde spis...

en aktiv dag

Dagen i dag ble aktiv,da dei siste gjestene takket for seg og reiste kledde fruen seg for en skogstur,været vr fint,skyet men ikke regn dette er fint vær for en skogstur et par steinsopper fa...

liker du makrell ?

ja her er det fortsatt gjester i heimen,noen har dratt hjem men noen er her fortsatt. Yngste sønn og dama var her,vi tok ut båten i går og sette krabbeteiner,og medan vi jobbet med den saken var d...

småløk

Som jeg viste dere i går så høstet jeg inn alle toppløkane som dannes på luftløken når løken vokser danner det seg etterhvert små buketter med små løk i toppen ,disse brukes som vanlig gul løk,m...

en tur i dag

I dag bevilget jeg meg en spasertur,etter dager med innhøsting av bær var det godt å kunne rusle en tur :) den gamle kuvogna står der vekkglemt og bringebærkrattet har begynt å inta vognen,3 kyr...

sommerblomster

det går mot høst og på hagesentra begynner dei å selge høstblomster til urner og kar,jeg har aldrig kjøpt av den sorten for her blomstrer sommerblomstrane til jeg bærer dem i hus for vinteren :) ...

snakk om flaks da

ja som jeg skrev i går fikk vi plukket inn det meste av hagebær,rips og solbær,noe ble syltet,noe nedfroset til deilige deserter og resten blir deilig saft helt fri for tilsetningstoffer :))da jobb...

Høstens grøde

her går det i innhøsting,har mann bærbusker så må dei høstast ,og i førmiddag har jeg fått plukket inn alle ripsbæra det ble noen liter ja :) men alikavel håndterligt siden 3 av buskene ble kraf...

Gangsperre

Jepp jeg har det nå,og den tror jeg sitter i hele kroppen :)) Jeg kledde på meg kl 9 ,tok med en liten kniv og soppnett og begav meg ut,første tanke var en morgentur,men en soppnett er grei å ta m...

hjelpes kor det vokser

ja grønnsakene mine altså :) jeg måtte en tur ut og sjekke drivhuset,der var det tørt gitt så det måtte vannes mye,det går seint med modning,men får vi sol håper jeg på modne tomater snart og dei f...

En koselig dag

Det ble en koselig dag i dag da vi besøkte yngste datter og hennes samboer for å feire bursdagen som er i morgen,en stund siden vi hadde sett denne karen og gjett om det var en vill velkomst da :) ...

makrell karbonader

Det vart spørsmål om disse karbonadene jeg lagde 2 middelstore makreller - filliter så dei blir skinn og beinfrie en god bit purreløk - finhakket 1/2 guløk finhakket 1 egg 1 ss potetmel 2 ss ...

Makrell

I dag har jeg hatt en dag uten for mange sysler,vi har vært på butikken og handlet og vi kjøpte bursdagsgave til yngste frøkna vår som har bursdag på mandag,men vi skal besøke ho i morgen :)) Som ...

Det tok sin tid

Ja å lage fotobok er et tålmodighetsprosjekt,men nå er jeg ferdige og bøkene er bestilt :) Jeg tok jo sykt mange bilder på Island og det var ikke mulig å ta med alle i bestillingen min,jeg har job...

Opptatt

jepp jeg er opptatt,var det i går også og blir det i dag med :)) det er slik att jeg lager fotobok,og da må bilda først lastes ned til fotobutikken før jeg kan lage fotoboka,i går begynte jeg etter...

Briksdalsbreen

Ja den turen har jeg og min mann tatt noen ganger nå,men min svigermor som nå har nådd en voksen alder har ikke vært helt inn i dalen,i tillegg har vi fortsatt besøk fra Asker,hun har heller ikke v...

en aktiv dag

Her startet dagen med å rydde etter gårsdagens bærtur,og jeg kokte en porsjon blåbærsylte,medan jeg styrte på kjøkkenet gikk vaskemaskina :) men jeg måtte ut,vi skriver august og da må soppnettet v...

deilige smaker

I dag var det meldt regn,så jeg forventet å våkne til en våt dag,men der tok meldingane skammelig feil,det var lå himmel og sommervarme ute. Jeg benyttet derfor morgenen til å plukke litt villbrin...

VIA FERRATA

Da kom dagen hvor vi tok turen til Loen og fikk en fantastisk flott dag i fjellet takket være Via Ferrata,kabelbanen som har blitt til en virkelighet :) Det var skyet da vi stod opp i går,men værm...

God morgen

ja nå er jeg ferdige med reisebrevet mitt,vi har vært hjemme en ukes tid og livet har gått sin gang her hjemme.Da vi kom hjem fraa ferien var jeg spendt på hvordan det sto til med grønnsakshagen mi...

fjelltur

etter besøket med bloggvenninne utifriluft traff vi min manns søskene barn,han bor også i Larvik,etter en god spasertur rundt i byen og middag hjemme hos ham tok han oss med på biltur til Stavern,d...

et koselig møte

da vi forlot Sandnes kjørte vi til Larvik,vi har familie der,og når min mann ville treffe noen av sine slektninger passet det jo helt toppers att utifriluft akkurat rakk å komme seg hjem fra sin tu...

tilbake i Norge

ja vi kjørte jo bobilen vår til Sandnes ,for ferien var ikke over etter Islandsturen,vi skulle ha flere opplevelser med i bagasjen hjem over :) matfestivalen i Stavanger,og du verden for en trop...

veien videre

vi pakker oss ut av hytta og beveger oss tilbake mot Reykjavik Vi besøker Hallgrimskirka,det var en flott kirke ,høg var den også og inni kunne vi betale en bilett og ta heis opp i  tårnet ...

siste turdag før vi pakker og drar fra hytte nr 2

etter moregenturen opp til krateret etter en vulkan spiser vi lunch før vi tar bilen og kjører på nye eventyr Barnafoss hvor vannet kommer fra ja si det,det fosset ut fra steinane ikke fra elve...

morgentrim

Vi nermer oss slutten på dagene ved hytte nr 2,etter en dag med svært lange avstander i bil og utrolig mange opplevelser bestemmer vi oss for å roe ned og starte dagen med bevegelse,litt morgentrim...

en liten bytur

Vi kommer til Olavsvik,en koselig liten tettsted hvor vi parkerer bilen og rusler ikke store plassen men veldig koselig,vi var innom en hyggelig butikk hvor dei solgte hjemmeproduserte varer...