en deilig dag i fjellet

I dag våknet vi til en skyfri himmel,kaldt om natten men varmt ble det i løpet av dagen :=) da vi var i Hardanger fikk jeg oppskrift på en helt spesiell hjemmelaget krydder,det duftet te,sommerte :=) men for å lage den trengdte jeg ingrediensene og dei måtte jeg på fjellet for å finne :=) så turen gikk opp på Åsen her hjemme

som dere ser bak meg har vi snø i fjelltoppane

som små drops ligger småtranebæra i mosen,jeg plukket 170gr av disse :=)

herlig her oppe

men jammen var det vakkert nede i bygda også,sola har begynt å svinne litt henn hos oss nå,så det gjelder å nyte den før den forsvinner helt i 3,5 mnd

en dag i fjellet,det var så deilig,mye godt ble med hjem ,ikke like kjekk jobb som ventet,men sånn er det :=)

3,5 kilo tyttebær skulle renses

det jeg trenger til krydderet er tyttebær,krekebær,einebær og rognebær :=) tranebæravar litt bonus

for å lage krydderet skulle jeg tørke bæra,like deler tyttebær og krekebær ikke like mye einebær  og minst av rognebær,eksakte mål var ikke nødvendig :=) når bæra er tørre skal det kvernes til pulver ,så har en en helt særegen krydder til vilt og helt sikkert annet kjøtt også,blir spennende å smake når det er ferdig :=)

15 kommentarer

Siste innlegg