Inspirert til hagestell

God morgen.Her regner det i dag så jeg har en rolig start på dagen.Kl 12 skal eg sykle til legen(ca 4,5 km)så da får eg litt trim.

Etter att eg begynte å blogge så har eg blitt inspirert av mange flotte blogger,strikking feks har jeg aldrig drevet med sommerstid,men Greta har inspirert meg til å strikker til alle tider:))no strikker eg babytøy og nye bilder kommer snart.

Så har vi hagestell,der er det Grete som inspirerer meg mye:))hun har en frodige hage som innholder litt vilt og litt nytte samtidigt som hagen hennes er myk og vakker med all verdens blomster og farger.

Da vi kom til Leira var der ikke uteplass over huset,der var plasstil ett lite campingbord og et par enkle stoler,ellers var det vanligt å sitte på trappa.

Vi har tatt trappa inn i huset og bygget ekstra rom,samtidigt som vi fikk gravet ut et stort og romsligt uterom.No er det mye berg her,det liker jeg men det gjør att jeg ikke får plante helt som eg vil for grunnen er ikke dyp alle steder.Alikavel har det blitt frodigt litt etter litt.

Jeg har tatt en serie bilder fra oppsida av huset,bildene går fra venstre side av huset og videre bortover til det avslutter på høgre side:))

Her har eg en hengeselje,en rød pil så kommer det krypande einer pga mye berg men eg fant ett hull til en sibirertebusk,så en tuja,en barlind og derfra begynner hekken

Denne hekken vart plantet som en levegg samtidig som den skulle hindre for mye innsyn,ved siden av hekken har jeg en fagerbusk og så en skjersmin

Her stopper idyllen

Hva skal jeg gjøre med dette hullet?jeg grov det ut for hånd for noen år siden,trudde der skulle være glatt fin berg men jeg vart lurt der gitt.Ikke kan vi kjøre traktor inn på tunet og ikke en gravemaskin så å mure opp en mur blir litt vrient

dette berget fikk vi renset for en del år siden og nå tar vi fram berget på den andre siden

Her skal berget komme ned,videre skal all jord graves vekk

Vi skal sette opp en solid tørrmur og single plassen forran slik vi har gjort i den andre enden av huset

Her når vi enden av huset .Oppå denne tørrmuren og ned langs siden vil jeg i all hovedsak plante rhododendroene mine som eg må flytte,noen vintergrønne av forskjellige slag.

Men det var som sagt problemområdet da det hullet som jeg ikke vet mine arme råd med,er det noen der ute som har gode lettvindte løsninger så tas di imot med stor TAKK:))

6 kommentarer
    1. Takk for rosen :0) og jeg må få si at jeg virkelig misunner deg den tørrmuren, kjempeflott bak sitteplassen.
      Jeg har mange forslag til hullet ditt men et veldig enkelt forslag er å bruke det som grillplass/bålplass. Lag en enkel steintrapp fra sitteplassen opp til toppen, lag noen enkle seter rundt hullet av treverk, stubber e.l. fyll opp en del av hullet med stein/singel og sett en stor grillkurv i midten, så kan dere sitte der med barnebarn og grille pølser på pinne eller grille på rist over kurven, og om høsten kanskje et bål som både varmer og holder myggen unna.
      Hvis du vil ha noe som vokser i stedet så kan du jo prøve en edelgran/furu kanskje? de er jo både flotte å se på og du kan ha lys på til jul.
      Ellers så foreslår jeg Astilber til å fylle ut bedet ditt, de krever ikke et dypt bed, er jo flotte å se på og du kan bruke dem i buketter 🙂

    2. Grete:Har tenkt på trapp,det hadde vært greit å ha,men astilber,måtte goggle for å se hva det var:))jeg dumpet to slike forige veke da dei var innfiltra med masse annet ugras:))Vi får se burde hatt en liten mur og så en trapp

    3. Halloen vennen. Kjekt å kunne insprere. Og i år med den sommeren vi har hatt hittil så er det i alle fall veldig kjekt å strikke også. Ikkje mye som minner om sommer ute. Men når du har fått til hagen din som du vil ha den, da kjem sommeren vet du. ha ein fortsatt fin dag

    4. Greta:Hei Greta,ja nå setter jeg min lit til 17 juni:))og det skal bli godt å få ferdig hagen ja,da er den mye mindre arbeidskrevende for meg:))og det er jo vitsen med hele jobben også att jeg skal få det mer lettstelt

    5. mimmimor:Dette er steiner som min svigerfar har samlet opp gjennom årene med nybråt på jordene og fortsatt har vi noen til liggande.
      Det huset som yngste sønnen skal ha ligger like ved oss,vi kjøpte garden som tillegsgard da vi drev med melkekyr.Han har revet ut all innmat ,så der blir nytt kjøkken og bad med tiden ,ene stua skal beholde 2 orginale tømmervegger og veslestua skal være som den har vært i 100 år:))så huset får litt nytt og litt gammelt og masse sjarm

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg