Mer fra dagen min.

Jeg fant da flere sopp i skogen i dag og alle vokste nær granskog,men disse artene plukket jeg IKKE :))det får da være måte på kor modige en skal bli



denne var flott,sitrongul i stilken helt oppunder hatten,men hva er det for en sort da

ikke så godt bilde dette,det var faktisk en god del av denne,hatten var rød og stilg og kjøtt under hatten helt kvit tror ikke det var ring på stilken,har studert litt ekstra i boka mi på denne sorten også,kommer til att det må være en rødbrun pepperriske,heller ikke denne er spiselig.Måtte inn igjen og rette på denne,er ganske sikker på att det er en giftkremle,best å holde seg langt unna

Denne var også fin,men jeg tenkte ikke så nøye på hvordan den såg ut under,men mener stilken var kvit.Mon tro om det er en nøttekremle:))må vist se bedre på undersiden også:))

denne vesle her var vist ikke ett godt bilde av,men sopp og stilk er gul og som dere ser har stilken skjell hatten var nokså runde,etter å ha studert litt i boka mi så trur jeg dette er en svovelriske ,den er ikke spiselig

ingen tvil her,dette er rød fluesopp

denne var grå,stilken var grå og hatten var ikke flat men halvkuleformet

Det var jo ikke bare sopp å ta bilder av,på turen var der masse flotte tistler

og gresset er grønt



solsikkene mine blomstrer,en ny for hver dag

dei er jo bare så skjønne.

Vel heime hadde jeg fått dette levert på døra:))

Serien Ingebjørg Olavsdatter:)) Året er 1352.Svartedauden har herjet i Norge og lagt store deler av landet øde.I et utpint bygd i Eidsvoll sogn lever odelsjenta Ingebjørg.Hun er ung,sterk og vakker,men lever i en tid der mennene er få-og ettertraktet.

Jeg gleder meg til å gå inn i en drømmeverden:))

Foresten,steinsoppen er spist så får eg se om eg gjorde noe dumt med å ta den risken:))

6 kommentarer
    1. Heisann Connie:) Vil bare få ønske deg en god bedring med hånden din,,og fortsatt er det masse fine bilder her hos deg som en bare kan nyte:) Håper du er forsiktig med hva du plukker med deg av sopp,,men godt stekt matsopp med litt fløte i,,er snadder. Jeg har ikke kommet i gang med blogging selv enda,,min svigermor døde brått og skal begraves i morgen. Så lysten er ikke helt på topp enda. Men kommer tilbake senere i høst. Vi drar jo på 14 dagers ferie til Gran Canaria den 27,,så tror det skal gjøre godt etter dette nå. Men jeg ønsker deg fortsatt en fin sensommer og vær forsiktig med hånden din. Klem fra Marianne:)

    2. Hobbystua:Det var trist å høre att svigermora di var gått bort.Det kan være godt å komme vekk litt etter det ja god tur til varmere strøk.Når det gjelder sopp bruker jeg ikke ta dem med hjem,men denne ene følte eg meg helt trygg på:))øg hånden,ikke mye sprell jeg kan gjøre med den nei

    3. Tove:Jeg tørr jo egentlig ikke plukke sopp eg heller,men var nokså trygg på att dette var en steinsopp:)ellers har eg plukket kantareller 1 gang men jeg likte ikke dei noe særligt.Bøkene ja,er ferdige med 1 no:))

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg