innhøstingen fortsetter

ja det er jo ikke bare bare å ha grønnsakshage heller,hovedmålet med den er jo å ha litt avling også og den må høstes og tilberedes :))

Så jeg har syltet fra meg i dag,villbringebær og ripsgele og det ble ikke få glassene heller

13 mellomstore glass med villbringebærsylte og 14 små glass med ripsgele :))veldig greit å slippe å kjøpe sylte på butikken 🙂

Så måtte jo jeg ut og høste mer rips i dag

det ble en balje og halve bøtta full,kan tenke meg att der er en balje eller to til ute men dei må modne noen dager til,og det er kanskje like greit hi hi så kan jeg gjøre litt annet også :))dagens bær står nå og blir til saft

for å få enda bedre saft liker jeg å blande flere sorter så i dag fant jeg både solbær og plomme i fryseren fra sist høst dei blir no til saft ilag med ripsa :))men jeg skal ut i sola og renske litt i dag også og fryse ned i korger :))

Så var det løk,jeg har jo litt luftløk i hagen som dere hvet tok jeg dei små toppløkene og la i eddiklake,men det er jo mer for småløka sitter jo i toppen av et rør og ved siden av vokser det løk som minner om vårløk.

Jeg tok med saksa og gikk ut og høstet alt av det i dag

det var ganske mye synes jeg,dette vasket jeg og kuttet i passe biter,den mykeste deler fordelte jeg i poser det går til kjøttsuppe i vinter så slipper jeg å kjøpe purreløk

men løk har sterk lukt så jeg putter disse posene i en ekstra pose før dei havner i fryseren.

Så var det den delen som det voks småløk på,tidligere har jeg bare latt dei stå og visne ned,men i år ville jeg prøve noe nytt :))så jeg kuttet dem også i passe biter dei var faste og saftige med en mild løksmak,puttet alt i glass og helte over en eddikblanding ,

det blir spennnde å se om dette er godt :))men må nok vente noen dager før jeg tester det ut :)) laken min er en blanding av eplecidereddik,vanlig blank 7% eddik,litt salt,litt sukker og litt hele karvefrø:))

Før jeg reiste på ferie høstet jeg inn all persille og gressløk,det ble finhakket og nedfrøse i poser,no har det jammen vokse opp igjen like mye ute.

Tenkte jeg skulle ta og plukke det også,men da vil jeg hakke det opp og tørke det før jeg fyller det på glass:)fersk mat tar jo endel plass i fryseren så jeg er glad vi har 2 fryseboks :))

8 kommentarer
    1. Wow!! Du er jammen flink og flittig 🙂 Blir rett og slett superinspirert!!!
      Hjemmelaget bringebærsyltetøy har jeg aldri laget. I år er jo skogen full av villbringerbær så her må jeg jo vare komme i gang!
      Ha en strålende torsdagskveld flinka!

    2. strikkogtov: ja dette er godt å ha på bua når høsten setter inn og en får lyst på noe godt og så bor jo jeg langt fra butikken også.
      Rpsgele er no lett å lage synes jeg for da rensker jeg ikke bæra,koker dem opp med stilk og det hele lar det så stå og trekke så bæra safter seg før jeg tømmer det over i et klede og lar det renne av seg ned i en bøtte :))

    3. Trenger snart ikkje å handle noko som helst du. høster og lager til det meste. Det er godt det når ein bpr slik til. Sjølv om det no er kortere veg til skikkelig butikk i forhold til før. Blir vel meir sånt fra deg utover tenker eg. I dag høster du sikkert ikkje så mye ute da. Det er ikkje noe kjekt ver i dag

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg