jeg hadde et ønske

ja i går var dt søndag og jeg hadde et ønske for dagen,det har seg slik att vi har soppkontroll i Ørsta / Volda en dag på høsten,den er på Ivar Aasentunet midt mellom Ørsta og Volda,nå kan jeg mange sopparter,men har lenge hatt lyst til å lære noen kremler å kjenne 🙂

Men så skjærer det seg,vi får en sms om att det henger en halv hjort til oss,som grunneigere får vi endel hjortekjøtt og siden vi har temperaturer på 20 + så kan ikke slaktet henge i mange dagen.

Ja ja min min avtaler med en slakter å komme med dyret for partering,jeg kunne jo ikke si nei til det,men etter litt tenking så rakk vi til min glede begge deler :)))

For att det skulle gå måtte jeg ut tidlig på dag og finne det jeg mente var kremle og plukke med meg,så jeg kunne få dem kontrolert,så kjører vi bortover

 

det var en aldeles nydelig høstdag ,ja slik er den i dag også :)) da vi er fremme er det en time til soppkontroløren skal være på plass og jeg har med en coop handlenett i bilen hi hi ,ikke plastikk 🙂 så jeg får rusle litt i skogen oppom Aasentunet medan jeg venter,og det gav utelling det

for jammen gikk jeg meg rett på traktkantareller og det i en slik mengde jeg ikke har plukket før :)) tenk om eg hadde fått dagen tilrådighet hi hi ,nå ligger disse i tørkeren ,det skal bli en ønsket julegave :))

så kom kontroløren og studerte soppen jeg hadde med hjemmefra,1 var feil sort resten var kremler :)) en var en trygg matsopp olalala  :::))))))))den har vi mye av i skogen her hjemme ,så da har eg en ny i menyen min.

En av dei andre var nok også en matsopp men den ser jeg skjelden her så var det en som også v har mye av som ikke var matsopp,jeg fant en annen når jeg plukket traktkantareller,det var heller ikke matsopp :))
Kontroløren spurte om jeg hadde smakt på kremlen,nei sier jeg,han svarer att det må du for å bestemme om det er matsopp eller ikke ,det tørr jeg ikke svarer eg,da lo vist alle som var der :))

for er du sikker på att du har en kremle skal en vist tygge litt på en bit,er den mild eller litt skarp som så blir mild er det matsopp,er den skarp og forblir skarp er det ikke en matsopp.Jeg fikk lære å se etter tegn på att det er en kremle og ja en kremle oppererer i mange farger,rød,vinrød,lys gul,oker gul,grågrønn,forskjellige brunfarger  så som dere skjønner er det mange forskjellige :)) mine spislige er okergule og heter skarpgulkremle .

Siden soppkontroløren ikke hadde mine arter på bordet sitt fikk han mine sopper,greit å kunne vise om noen andre dukket opp og spurte om råd for kremler :))

Vi kjører hjem igjen får oss litt mat før ferden går videre

vi får dyret vårt partert,vakumpakket og kjøttdeig kvernet,og jeg gjorde ikke noe annet enn å se på hi hi

på vei hjem kjøper vi is ,vi koser oss og dagen har vært helt fantastisk

det var en dag med mange timer,vi fikk utrettet mye,men når det er en slik vakker dag så må en bare nyte den uansett :))

I dag må plommetrea tømmes,nå faller plommene bare en tar på dem,noe blir gi bort plommer og noe skal svigermor og eg hermetisere,har en kilo solbær igjen på en busk så kan jeg nok en gang gå vinteren i møte vel vitende om att alle hagens goder er høstet og vi har mange gode smaker å kose oss med utover vinteren :))

Ønsker dere en deilig dag

19 kommentarer

Siste innlegg