Tesse

god morgen.Ja dette har vært en helg som var skikkelig balsam for sjelen,nydelig vær,herlige mennesker og fjellturer som var magiske 🙂 Lørdag ville svogeren min ta oss med på en blåtur,men han passet på att vi tok med godt med varme klede :)) så kjørte vi avgårde,og endte opp i Tesse,vi skulle på en topptur må vite.

Nå er ikke jeg sikker på kor høgt oppe vi er men att vi var på over 1000 moh før vi snudde ned igjen det var vi ,bli med på tur da vel 🙂

første mål var steinbue og vi trakker på vi

det begynte pent og pyntelig i flatt tereng

men vi er på fjellet og da må vi nødvendigvis oppover også ,hu hei kor det går

etter lang og lenge så var vi fremme ved steinbua,men et helt følge var der med guide og dei hadde grilling av mat med i programmet,vi lot dem kose seg i fred vi og trakket viddere ennå høgre opp,vi ville ta oss frem til dyregravene

det går bortover,oppover og nedover 🙂

vi er oppe på toppen,og her ser vi utover alle toppane,det er magisk

steinformasjonen her viser dyregraven,for over 1000 år siden var det steinmurer i traktform,og villreinen ble så ledet frem til traktene og i midten gikk dei seg ned i dyregraven,i dag har dei fylt opp stein i graven så ingen går seg ned i dem flere ganger

etter en matpause varm kaffe og flere lag med ekstra bekledning er vi klare for å vandre videre,her oppe i høgden som muligens kan være mellom 1000 og 1300moh er det svært kaldt,jeg fikk iallefall lære att votter,hue og skjerf må med i bobilen nå :)) mannen hadde to buff så jeg fikk en,og svigerinne hadde hansker som jeg fikk låne for jeg hadde neglebitt på fingran ,men vi koser oss og går på vi

først litt bortover for så å gå nedover igjen

fruen er godt kledd hi hi

det er magisk her oppe i høgda,så ufattelig vakkert

men så plutselig hopper noe i lyngen,den stopper og står stille så jeg får et bilde,det er en fjellgresshoppe ,det var jo en morsom opplevelse 🙂

så var vi nede igjen ved steinbua,gruppen som var her hadde gått videre så vi hadde bua for oss selv

steinbua er åpen for folk som vandrer i fjellet,her kan en ta en kvil og varme seg kjeler henger under taket om en ønsker å koke seg mat eller kaffe,det er vedovn inne og 3 kokeplasser ute ,det er virkelig tilrettelagt for en hyggelig stopp på fjellturen

vi skriver oss inn i boka før vi lukker døren og går videre

inntense farger

vi er nede fra høyfjellet,og om noen lurer på hvor dette er,ja det er Tesse og det ligger i det som på folkemunn kalles Brimiland

Siden vi har brukt hele dagen i fjellet bestemmer vi oss for å spise middag ute,så vi kjører nedom Lom sentrum og spiser middag på Brimibue  før vi kjører tilbake til hytte og heim 🙂

på vei tilbake til hytta og bobilen paserer vi ikke mindre enn 4 beitande elg,det er elgkuer med kalv

når jeg først viser dere elgene så møtte vi på elgoksen selv fredagskvelden på vei til Lom,ja elgoksen var ikke alene,bare att elgkua gjemte seg bak oksen sin hi hi

dette er mektige dyr og en unik opplevelse på en allerede fantastisk flott helg og vil dere være med på søndagens tur,ja da får dere følge med når jeg legger ut neste innlegg :))

i dag er det strikkekafe og jeg gleder meg ,ha en superfin dag

18 kommentarer

Siste innlegg