Kirkebesøk og sopptur

Da var denne søndagen kommet til kveld og det ble både kirkebesøk og sopptur på meg:)

Denne gudstenesten var forbeholdt en flokk med 4 åringer og det er første gang jeg har opplevet det:)

noen som sa sitt i ro? nei ikke i dag.Hva sa presten ,la barna komme til meg og stopp dem ikke :))

Presten sette seg rett og slett ned ilag med barna og på den måten holdt han talen sin i dag.

ei fornøgde jente med ny bok:))

Medan onkelen som også er gudfar ble med dem hjem til middag  fortsatte min dag i skogen.

Det var soppdag på Ivar Aasentunet med gratis soppkontroll etterpå og det hadde jeg lyst til å være med på.

Siden jeg valgte å overvære gudstenesten kom jeg fram over 1 time seinere enn dei andre,ja noen var endatil ferdige å plukke.

Ja ja jeg gikk alene innover skogen,møtte på noen og fikk anbefalt hvor det var enklast å finne spisesopp.Da kl ble 15.30 tenkte eg det var på tide å returnere så jeg rakk å få korga mi kontrolert,men jau greidde eg å gå meg vill.Etter å ha vingla litt såg jeg en mann som forsvant inn på en sti,jeg valgte å gå samme vei og heldigvis det var rette stien:))jg rakk kontrollen og kontroløren sa jeg hadde vært flinke:)bare 1 sopp måtte vrakest,ikke for att den var farlig men han sa den ikke smakte godt.

Noen av damene mente jeg hadde god fangst med tanke på att dei hadde saumfart skogen før meg:)

Dagens fangst er en fin liten haug med traktkantarell + 2 ekte kantarell

ferdig rensket og oppskåret steinsopp

blek piggsopp

dette var en annen piggsopp ,husker ikke navnet mulig det var rødgul piggsopp

Alle var gode matsopp som jeg nå har forvellet.

Jeg fikk beskjed om att det beste var åsteke dem på tørr panne helt naturell,så kunne jeg steke dem i smør og krydre når dei skulle brukast,grunnen var att smøret lettere harsknet i fryseboksen.

Hvor godt dette gjorde for meg hvet jeg ikke,jeg ble iallefall gjennomvåt av svette så jeg måtte kjøpe en ny tskjorte på Aasentunet.Jeg kjøpte meg et stykke eplekake og kaffe medan jeg ventet på å bli hentet,no skal jeg bare slappe av resten av kvelden

6 kommentarer

Siste innlegg