som jeg koser meg

I år er det virkelig steinsoppår,som jeg koser meg hi hi.

Jeg liker å gå på leit etter gode matsopp men aldrig har jeg funnet så masse steinsopp,ante kke att det var mulig engang hi hi

ikke mye til utsikt utover fjorden i dag,men det er no den veien jeg fotograferte

kan bare såvitt se strandlinja,ja og nå ser jeg att det kommer sigande igjen

Jeg gikk tur gjennom 3 forskjellige granskoger i dag,og sopp det finner jeg hele tiden ) og som sagt i år finner jeg mest steinsop

godt jeg og Mette gikk når vi gikk til Kårdalen,i dag ser vi ikke mye til fjellet den veien heller

 

så var jeg i skogen og her er det ikke tåke ,jeg koser meg og blir like overasket og glad hver gang jeg kommer over steinsopp hi hi

noen fargeklatter er kun for fotografering,selv om denne ikke er en matsopp så er den utrolig vakker der den står i skogen

jeg ser noe som lyser opp litt lengre borte og jeg må undersøke

en mengde med kvite sopper,dette er sopp med skiver under hatten og en art jeg ikke har sett før,uansett er jeg sikker på att det ikke er matsopp så det blir kun til fotografering dette også

ja det er mange arter,men jeg lar dei fleste skivesopper være for jeg kan ikke noe om denne gruppen og det er blandt skivesoppane en finner dei farlige giftige soppane.

Det finnes alikavel et unntak,kantarell ) den har skiver,men den har jeg ikke funnet,granmatrisker derimot fant jeg i dag,og den har også skiver

granmatrisker vokser bare sammen med gran,og den har sterk gullrotfarga saft når du skjærer den av,en blir skikkelig gulrotfarga på fingrane ) og det finnes ingen forvekslingsarter annet enn furumatriske som også har orange saft ,begge er gode matsopper,ja disse har vi spist til middag i dag ) godt stekt i smør med salt og pepper på

jeg fant mange svartbrune steinsopper,en god matsopp mer rørlag under hatten,et godt kjennetegn er att rørlager blir blågrønn ved berøring )

og jeg fant en haug med dei finaste steinsopper,ser ut som nystekte boller hi hi ,ja jeg fant 4 ganger så mange som det jeg har bilde av,så sopptørka ble peise full i dag )

Kan en pluke for mye sopp ? nei ikke steinsopp iallefall,for det er neimen ikke ofte en kommer over slike mengder,og som jeg skrev tidligere ,tørket holder dei seg i opptil 10 år ))

ønsker dere en nydelig fin kveld

14 kommentarer

Siste innlegg