jeg skulle bare gå en tur

Ja det var det jeg skulle i dag,det regnet litt så jeg tok både regnjakke og gummistøvler på,men av vane dei siste dagene så dumpet soppkniven og nettet ned i ene lomma også hi hi så rusla eg

når det er gråvær får fjella en spesiell fargeskala ,jeg liker det jeg )

jeg går litt over 3 kilometer,så bærer det oppoverbakke ,det gir en fin utsikt

her ser vi mot Leira .

Jeg går et stykke til og kommer til en skog,jeg går ikke inn i skogen men følger en sti på utsiden,da ser jeg noen små runde hoder i bakken,ja det var ganske mange slike runde hoder

piggsvinrøyksopp

den er skjelden og rødlistet og finnes helst i edeløvskog står det å lese i boka,og her var det svært mange og ikke var der noen edeltrær heller,bare gamle grantrær.Har sett den en gang før her på Leira og da voks den ilag med einer

jeg lar dem stå i fred og rusler litt til

så lyser det fargerikt litt lengre framme,det er liten mønjevokssopp.Nydelig fin farge på denne )

jeg har tenkt å snu da jeg ser ennå en fin farge,noe gult ) ja det var kantareller det hi hi ,da kom posen og kniven til nytte

Jeg går ned igjen og rusler hjemover,tilbake på Leira tenker jeg att jeg er kledd for en skogstur jeg skjelden tar her hjemme,må vasse gjennom vel mye gress,men i dag gjorde jeg det

her går jeg meg på mengder med brun begersopp,den vokste overalt,jeg ser litt rundt meg da jeg oppdager en diger sopp

på bilde ser en ikke hvor stor den er,men den var på størrelse med en middags talerken ,litt bortenfor står en fin steinsopp i passe størrelse,så en til + en svartbrun rørsopp

det var mange gigantsopper i den skogen ) steinsoppen min er egentlig stor ,men ble her veldig liten  )

Men det var ellers lite å finne så jeg går ned på veien og rusler hjem

det ble et stort serveringsbrett full av kantareller

i tillegg fant jeg 2 fine steinsopp (dei til høgre ) og en fin svartbrun rørsopp ) den til venstre

Det ble en fin dag og regnet ,ja det uteble etter ganske kort tid.

I dag spør frodith oss hva vi er flinke til,da kan jeg iallefall si att jeg er flink til å hørste og benytte det som naturen gir oss )

til nå har jeg 5 fulle glass med tørket steinsopp )) da e eg flinke da vel hi hi

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg