sykkel,skog og masse sopp )

Dagen startet tørr og fin,jeg ville sykle en tur.Jeg kler meg ikke bare for en sykkeltur,nei en skogstur er også med i planen for jeg har en gang før funnet piggsopp i en skog 2 kilometer fra meg ) det var på tide å utforske den skogen hi hi

det er stille på fjorden og temperaturen ligger på 18+

jeg ser meg rundt i skogen,først ser jeg ingenting så jeg rusler bare litt og ser,da oppdager jeg dem ,piggsoppen

her gjelder det å se hvor en setter beina ) her finner jeg en knippe rødgule piggsopper

ser du under hatten skjønner du hvorfor det heter piggsopp for denne har rett og slett sjegg eller pigger ) det er en blek piggsopp også ja jeg fant et par av den også,den er litt mer kremfarget og begge er gode matsopper og har ingen giftige forvekslingsarter

Det var en god del der,men dei fleste var vel små så jeg vil gi dem noen dager å vokse seg litt større .

Jeg går videre finner noen fløyelsrørsopper og da jeg var på vei ut av skogen gikk jeg meg rett på en skatt

gul trompetkantarell ,er det mulig å være så heldige ))jg er veldig glad i traktkantarell og disse to er igrunnen like bare att denne gule er større og har en tydelig gul stilk ,men er hul som et sugerør på lik likje med traktkantarellen ))jeg tar dei største,men også disse må få vokse litt til,og jeg gleder meg allerede til jeg skal tilbake ))

Jeg rusler videre til en annen skog

der er det kun fine motiv for fotografering .En kan finne matsopp som vokser på denne måten,men også en svært giftige og hva som er hva hvet ikke jeg,men du det er fasinerande å se hvordan dei slynger seg oppover trestammene

Jeg går ut på veien,rusler en runde rundt kirka før jeg spaserer tilbake til sykkelen

det er fortsatt vakkert ute da jeg sykler hjemover,tilbake på Leira må jeg gå en tur gjennom min faste skog hi hi og der finner jeg jammen meg mange steinsopper i dag også ) i tillegg kunne jeg se att traktkantarellen kommer her også,ja da blir det høsting langt utover høsten hi hifor den kan høstes til jul omtrent

da eg gikk ut av den siste skogen øsregna det,jammen godt jeg nesten var hjemme.Men det frista lite å sette meg på en våt sykkel,så jeg trilla den siste biten heim )

det var godt å komme inn,jeg var våt gjennom og måtte ta en rask dusj ) så skulle dagens fangst stellast,en skål med steinsopp,en med svartbrunrørsopp og fløyelsrørsopp,en med piggsopp ,traktkantareller og i midten ,ja i dag turte jeg å plukke en kremle )

jeg er sikker på att dette er en nøttekremle,hattehuden når ikke helt fram på denne og det ser ut som en kvit søm rundt kanten.Kremlene har en fast osteaktig konsistens,når en deler den er det som å dele en hard fast kvitost og den er tørr,det kommer ikke saft ved brudd.En riske kan likne på en kremle,men riskene har melkesaft,er saften kvit er det ikke en matsopp er saften orange er det matsopp.Jeg stekte iallefall denne kremlen etter å ha tygget litt på en bit,og den var mild og fin ,stekt hadde den en deilig nøtteaktig smak

jeg styrer no med litt annet enn sopp også hi hi ,her går det i teppestrikk

men jeg fargelegger litt også

det blir noen timers jobb å fargelegge dette

så fikk jeg blad i posten i dag,kvelden ser ut til å bli hyggelig hi hi,ønsker dere en fin kveld

24 kommentarer

Siste innlegg